Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-02-02 14:32:36

Album Reviews :: Ex Libris - Medea

Band: Ex Libris  - Medea
Label: eigen beheer

Ex Libris een Nederlandse female fronted metal band en brengt met ‘Medea’ haar tweede (concept) langspeler. Om deze plaat te kunnen realiseren heeft de band succesvol geld ingezameld op de crowdfunding site Indiegogo. ‘Medea’ telt negen tracks en is daarbij goed voor ruim een uur aan progressieve, melodische en soms theatrale gothic metal met een zangeres die haar stem op heel veel verschillende manieren kan gebruiken.

De plaat opent – heel toepasselijk – met “Medea”, wat ook direct de toon voor het gehele album neerzet. Wat direct opvalt zijn de vele muzikale invloeden die de band gebruikt in het nummer. Dat Ex Libris een dijk van een zangeres in huis heeft bewijzen zij met “Murderess In Me”. Sopraan of juist de lage regionen evenals een gemene heksenstem… het gaat deze zangeres gemakkelijk af. Wederom wisselt de band in  dit nummer van progressieve metal naar wat meer melodieus en weer terug.

Op deze plaat werkte Ex Libris ook samen met niemand minder dan Damian Wilson. De samenwerking resulteert in de track “Song Of Discord”. Beiden hebben samen een goede  chemie;  het nummer is dan ook spannend en je wordt het verhaal die deze plaat vertelt nog verder ingezogen. “Medeas Lament” deelt direct rake klappen uit. Wanneer het nummer begint is het direct de frontvrouwe die je als luisteraar weg blaast met haar sopraan zang.

Daughter Of Corinth” is toch voor mij persoonlijk wel het hoogtepunt op deze plaat. Ook deze track barst weer van de tempo wisselingen, progressieve invloeden en melodieuze stukken. Ook zangeres Diane laat in dit nummer het meeste horen wat zij qua stembereik allemaal in huis heeft.

A Tale Told…” bied voor iets meer dan 2 minuten, met een instrumentaal intermezzo, rust op deze plaat om je als luisteraar te begeleiden naar het bijna 11 minuten durende “From Birth To Bloodshed”.  Dit is een perfecte afsluiter en we zijn inmiddels iets meer dan een uur verder.

Crowdfunding sites zoals bijvoorbeeld Indiegogo, Kickstarter & Sellaband draaien overuren daar je als band niet meer zo gemakkelijk aan een platencontract komt. Het is Ex Libris gelukt om via Indiegogo voldoende geld binnen te halen om deze plaat op te nemen en uit te brengen. Toch erg jammer dat geen platenlabel zich geroepen voelde om  deze band te tekenen.
Wel lijkt de productie ietwat te wensen over te laten en klinkt het soms wat dof / ver weg. Desondanks is dit echt een topplaat waar de band trots op mag zijn! Het enthousiasme van de band is over de gehele plaat hoorbaar en een zangeres als deze is een aanwinst binnen het steeds maar groeiende genre. Zowel qua muziek als qua zang onderscheid Ex Libris zich door de verschillende invloeden in de muziek. Tegen liefhebbers van het genre female fronted metal wil ik enkel zeggen: haal dit schijfje in huis! Hou je van prog. metal gemixed met melodieuze metal en soms wat gothic trekjes ook dan zou je je kunnen vermaken met deze plaat.

1. Medea
2. Murderess In Me
3. On The Oceans Command