Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-02-06 16:39:52

Album Reviews :: Transatlantic – Kaleidoscope

Band: Transatlantic – Kaleidoscope
Label: Inside Out Music
Release: 27 januari 2014

Line-up

Tja, wat valt hier eigenlijk nog over te zeggen. Ik zou hier de kortste review allertijden neer kunnen zetten door alleen “meesterlijk” neer te zetten en u te bedanken voor de aandacht. Maar daar doe ik de band en de lezer te kort mee. Laat ik daarom bij het begin beginnen.

Transatlantic  is één van de progressieve toppers van dit moment. Het is een “supergroep” bestaande uit leden die hun sporen al jaren geleden verdiend hebben in de progressieve rock. Met name Mike Portnoy en Neal Morse zijn absolute grootheden en hun samenwerkingen hebben al vele uitmuntende albums opgeleverd. Van Transatlantic is ‘Kaleidoscope’ het vierde normale studioalbum.

Zoals het een progressieve band betaamt, is het album van een aanzienlijke lengte. Een groot deel van de in totaal 75 minuten wordt in beslag genomen door het absoluut briljante openingsnummer “Into The Blue”. Dit ruim 25 minuten durende progressief huzarenstukje bevat alles waar de fan en/of liefhebber op hoopt. Rare overgangen, vreemde ritmes, aparte geluidseffecten en bombastische uitspattingen. Het kan niet anders dan dat dit nummer tijdens hun komende tour veel mensen verslagen in de zaal laat staan.

De mensen die Transatlantic of één van de bandleden volgen op de social media, zal het volgende nummer misschien wel bekend voor komen. De band heeft namelijk een paar maanden geleden een videoclip van “Shine” uitgebracht en op Youtube gezet. Dit rockballad-achtige nummer is misschien niet heel “proggy” maar zeker het beluisteren waard. De gitaarsolo die nou eenmaal bij zo’n soort nummer hoort, gaat door merg en been.
Verder laat de Christelijke achtergrond van meneer Morse zich vrij duidelijk gelden, maar daar is niks mis mee. Het zorgt voor een hoog meezing-gehalte.

Black as the Sky” is dan weer een lekker kort maar krachtig, op de “prog”-schoen geleest, rocknummer. Het tempo ligt hoog en de melodie zou niet misstaan in een oud computerspelletje. De drumpartijen zijn verbluffend, maar van Portnoy valt dat ook te verwachten natuurlijk. Dit is zo’n nummer waar je in je hoofd, of hardop, na afloop vanzelf “Yeah!” roept.

Het 4 minuten durende melancholische nummer “Beyond the Sun” is met zijn strijkorkest en piano ,als begeleiding voor de fijne stem van Neal Morse, werkelijk schitterend in al zijn eenvoud, maar geldt eigenlijk meer als inleiding voor het titelnummer ”Kaleidoscope”.
Niet dat dat nummer het nodig heeft, want bijna 32 minuten zou toch lang genoeg moeten zijn. Hoelang? Ja, 32 minuten. Er zijn artiesten die hele albums hebben van die lengte, maar Transatlantic laat hier even zien wat muziek maken is. Qua diversiteit doet het nummer in ieder geval zeker niet onder voor complete albums. Het lijkt een samenvatting van de progressieve muziek van de afgelopen 30/40 jaar. Een snufje Pink Floyd, een korreltje Dream Theater, een scheutje Genesis afgemaakt met een dressing van Yes. Zelfs Led Zeppelin valt te proeven. Tegelijkertijd is het nog steeds herkenbaar Transatlantic.

Wat de band hier doet is misschien niet heel vernieuwend, maar dat maakt ook niet uit. Ze stellen geen seconde teleur. En dat is knap met de 4500 seconden die op dit album staan. De verwachtingen worden meer dan waargemaakt en daar gaat het om.
Het mooiste is ook nog dat Transatlantic hun nummers live net zo goed, of zelfs beter, dan de studioversies ten gehore brengt. Dat komt mooi uit, want de band staat 2 avonden achter elkaar in 013 in Tilburg, op 13 & 14 maart. Na het beluisteren van dit album beloven dat hele lange, maar mooie avonden te worden.

1    Into the Blue
2    Shine
3    Black as the Sky