Album Reviews :: Freedom Call - Beyond

Band: Freedom Call – Beyond
Label: SPV
Release: 24 februari 2014
Review geschreven door Caitlin Ars

Line-up

Het is nog geen twee jaar geleden dat Freedom Call zijn vorige album ‘Land of the Crimson Dawn’ uitbracht en ze staan nu alweer klaar met een nieuwe schijf vol leuke nummers. Als je dan hun best-off CD, ter ere van het 15-jarige bestaan van de band, er ook nog bijrekent, dan zal je zien dat de band beslist niet stil zit. Het is dan altijd leuk om te zien dat een band dan alsnog een goed album aflevert. Freedom Call is hier goed in geslaagd. Op het laatste album kregen ze van veel kanten kritiek, over dat ze te veel afgeweken zouden zijn van hun oorsprong, maar op dit album ligt een erg mooie balans, waarmee de meeste fans echt wel tevreden zullen zijn.

De nieuwe plaat knalt open dankzij “Union of the Strong”, wat een mooie samenvatting vormt voor het album. Het is snel, melodieus en is een echte meezinger die het goed zal doen tijdens optredens. Dit is meteen ook een van de topnummers van het album. “Knights of Taragon” en “Heart of a Warrior” zijn ook leuke en vrolijke meezingers zoals je van een Duitse Happy Power Metal band kan verwachten. Het klinkt melodieus en ook de gitaarsolo’s zitten weer leuk in elkaar. Een ander nummer wat zeker bij mijn favorieten hoort is “Come on Home”, wat zo blij klinkt, dat het luisteren ernaar alleen al een glimlach op mijn gezicht tovert. Echt een heel mooi stukje werk van Freedom Call.

De titeltrack “Beyond” lijkt er in mijn ogen een beetje buiten de boot te vallen door ietwat afwijkende zanglijnen. Niet één van mijn favorieten, maar alsnog een leuk nummer. Nog een nummer wat erg goed klinkt is het achtste lied “Journey into Wonderland”, wat weer lekker melodieus klinkt en lekker in het gehoor ligt. Het daaropvolgende “In the Rhythm of Light” begint naar mijn mening niet echt goed, maar dat wordt goedgemaakt in het refrein, waarin de blije melodie weer terugkeert bij de band en de bekende vrolijkheid er weer vanaf spat. De daaropvolgende nummers zijn ook beiden erg sterk en Freedom Call laat er weer zien dat ze erg goede muzikanten zijn. “Follow Your Heart” is ook weer een echte topper die meteen weer vrolijk begint en, zoals een hoop nummers op dit album, mij weer aan de iets oudere albums herinnert. Tot slot komt “Beyond Eternity”, wat naar mijn ogen de perfecte afsluiter van het album is en het beste nummer van de hele cd. Het is zo Freedom Call als het maar zijn kan!

Op het vorige album kwam veel kritiek vanuit vele kanten, maar ik kan me niet voorstellen dat het dit keer ook zo zal zijn. ‘Beyond’ is één van hun beste platen van de afgelopen jaren en Freedom Call heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen. Dit is een echte aanrader voor elke fan van vrolijke power metal!

1. Union of the Strong
2. Knights of Taragon
3. Heart of a Warrior