Album Reviews :: Taking Back Sunday - Happiness Is…

Band: Taking Back Sunday - Happiness Is…
Label: Hopeless Records
Release date: 18 maart 2014
Review geschreven door Anne Hut

Line- up:

Na drie jaar is Taking Back Sunday weer terug met een gloed nieuw album; ‘Happiness Is…’. Dit is het derde album met de originele line-up van Adam Lazzara, John Nolan, Eddie Reyes, Shaun Cooper en Mark O’Connell. Hoewel het album op 18 maart 2014 verscheen, speelde de band de nummers ‘Flicker, Fade’ en ‘Beat Up Car’ al tijdens de “So Sick” tour eind 2013. ‘Happiness Is…’ werd direct goed door de fans ontvangen, voornamelijk omdat het album terug gaat naar de roots van de band. ‘Happiness Is…’ heeft namelijk veel weg van Taking Back Sunday’s tweede studio album ‘Where You Want To Be’. De band heeft echter niet geprobeerd wanhopig terug te gaan naar deze tijd; de teksten laten zien dat de band gegroeid is, zowel als band als in volwassen worden. Ook wordt dit album als het meest persoonlijk beschouwd. Dit is voornamelijk omdat dit het eerste album is dat de band heeft kunnen maken bij een onafhankelijke platenmaatschappij. Hierdoor heeft Taking Back Sunday een heel eigen stempel op het album kunnen drukken.

Happiness Is…’ is, zoals je van Taking Back Sunday kan verwachtten, afwisselend met nummers met een snelle gitaar riff, meer agressieve songs en de softere nummers om even weer bij te komen. De rustigere nummers hebben een donkere ondertoon wat al snel bestempeld word als ‘emo’, maar de lyrics laten zien dat dit zeker niet het geval is. De lyrics gaan van gevoelig, naar agressief naar oppeppend. Erg divers dus. Ook de rijmpatronen en het veel herhalen van woorden/zinnen is erg typerend voor Taking Back Sunday.

Of je nu Taking Back Sunday nog maar net kent of de band al jaren uit je radio galmt, ‘Happiness Is…’ is zeker de moeite waard! Dit album bevat elementen uit vrijwel alle voorgaande albums, maar laat voornamelijk de roots van de band goed terugkomen, zowel in de muziek als in de lyrics, die beide erg divers zijn. Het album gaat van agressief naar emotioneel en weer terug. Kortom; dit album is alles wat je van Taking Back Sunday verwacht en wat je zou willen horen.

Tracklist

1.       Preface
2.       Flicker, Fade