Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-05-06 19:17:43

Album Reviews :: Xandria - Sacrificium

Band: Xandria - Sacrificium
Release: 2 mei 2014

Xandria draait inmiddels al jaren mee in het genre female fronted metal. Met ‘Sacrificium’ brengt de band haar zesde studioplaat (naast alle EP’s, singles en een compilatie album). Op de vorige plaat, ‘Neverworld’s End’ (2012) liet de band een nieuw geluid horen welke meer in het straatje van Nightwish lag. Op ‘Sacrificium’ zetten zij dit voort met inmiddels de 5e of 6e zangeres, Diane van Giersbergen, jawel, een Nederlandse! Nederland is blijkbaar goed vertegenwoordigd als het aankomt op metal zangeressen… Ok, op naar de CD!

De plaat opent met de titeltrack en is ook direct het langste met iets meer dan 10 minuten. Het nummer barst van de ideeën, wat je als luisteraar de gehele track blijft verrassen. Zo is er in dit nummer een groots koor te horen, ondersteund door snelle drums, zeer sterke en zuivere zang van Diane, vette riffs en niet te vergeten, vooral veel wisselingen in tempo.

Nightfall”, de tweede track, is al even te zien en te beluisteren via de videoclip welke de band hiervoor heeft geschoten. Een goede keuze aangezien dit één van de toegankelijkste nummers is die op deze plaat te vinden is, met een refrein welke blijft hangen. “Dreamkeeper” is het derde nummer en is ook al een poosje te beluisteren via de lyric video die de band het internet op gooide. Samen met “Betrayer” zijn dit tracks die wat meer refereren naar een heavy power metal kant. Dat de band echt aan het experimenteren is naar hoe zij willen klinken was al te horen op de vorige plaat, maar met deze CD, en dan met name deze nummers, laten zij horen dat alles hen past, van symfonisch tot aan heavy power.

Stardust” is weer lekker melodieus en bevat snelle drumpartijen, maar halverwege zet de band er een tandje bij en beukt het de speakers uit. “The Undiscovered Land” brengt de luisteraar een klein beetje rust. Een erg goed uitgevoerde powerballade waarbij de stem van Diane zeer goed tot haar recht komt. Zoals al eerder gezegd experimenteert de band erop los met verschillende invloeden. “Until The End” en “Temple Of Hate” bevatten enkele folk invloeden, wat de gehele plaat een andere wending geeft. In het eerst genoemde nummer doet Diane mij persoonlijk zéér denken aan Tarja tijdens de ‘Oceanborn’ periode. Zowel qua geluid, zanglijnen, maar ook de muziek. “Little Red Relish” is behoorlijk catchy en dit zou zomaar een volgende single kunnen zijn.

De gehele plaat zit erg goed en strak in elkaar. Alles klopt en niks is overdone. Diane maakt een ontzettend sterke entree binnen de band, al vraag ik mij persoonlijk af wat de reden is dat zij niet álles uit haar stem heeft gehaald, want deze dame kan veel meer! Dit neemt echter niet weg dat de plaat top is. De CD zal je ook verschillende malen moeten beluisteren om alles eruit te halen wat erin zit. Ijzersterk maar (helaas!) niks nieuws wat nog nooit eerder al is gedaan. Is dat erg? Nee, want een topper is het wel! Aan de fans van het genre wil ik enkel zeggen: dit zal absoluut geen miskoop worden, dus aanschaffen die plaat!

1. Sacrificium
2. Nightfall
3. Dreamkeeper