Album Reviews :: Yellowcard – Lift a Sail

Band: Yellowcard – Lift a Sail
Label: Razor & Tie
Release: 7 oktober 2014
Review geschreven door Anne Hut

Line up:

Overige muzikanten:

Toegegeven dat ik geen die-hard Yellowcard fan ben en niet veel meer nummers kan opnoemen dan de bekenden zoals “Ocean Avenue”, “Way Away” en “Only One”, had ik gehoopt dat dit zevende studio album, ‘Lift a Sail’, er verandering in zou brengen.

Lift a Sail’ begint met een introductie nummer; “Convocation”. Dit instrumentale nummer geeft de sfeer van de cover van het album goed weer. Het is rustgevend en je hebt het idee dat je je op zee begeeft. Naar mijn mening duurt het nummer te lang; ik verwachtte telkens een schreeuwende gitaar solo, maar die bleef uit. Het tweede “Transmission Home”, gaf me wel het gevoel dat ik naar Yellowcard zat te luisteren, ondanks dat er veel pop invloeden in te horen zijn, met name in het refrein. Ik had wel op wat meer rock gehoopt.
Het album bevat ook een aantal ballades, namelijk “Crash the Gates”, “Madrid”, “MSK” en “California”. Deze verschillen erg in kwaliteit; zo vind ik “Madrid” erg zwak qua lyrics, terwijl “California” juist een lekker dromerig nummer is die het album goed afsluit. Dit komt vooral omdat het na “My Mountain”, het hardste rock nummer van het album, komt. Dit contrast had ik wel wat meer willen horen.

De track dat echt mijn aandacht trok was “The Deepest Well”. Dit klinkt het meest op de Yellowcard die ik ken en wat ik verwacht had op ‘Lift a Sail’ tegen te komen. Over het algemeen lijken de rock parts erg veel op het ouder werk van Yellowcard, maar ondanks dat het merendeel van de nummers erg catchy zijn, is dit album niet te beschrijven als een rock album. Eerder pop met rock invloeden.

Zelf ben ik het meest enthousiast over de titeltrack “Lift a Sail”. Hoewel ook “Lift a Sail” erg pop is, heeft het ook de herkenbare Yellowcard rock sound en geeft het nummer het hele album goed weer. Naast “One Bedroom” is “Lift a Sail” mijn favoriete track op dit album.

Persoonlijk had ik meer van ‘Lift a Sail’ verwacht, met name meer rock. Er zitten zeker nummer tussen die de moeite waard zijn om te beluisteren, zoals “Make Me So”, “Fragile and Dear”, “The Deepest Well”, “One Bedroom” en “My Mountain”, maar ik vind het album meer als achtergrond muziek dienen. Ook Yellowcard moet met zijn tijd mee gaan en past zijn muziek aan op wat tegenwoordig populair is. Naar mijn mening hebben ze hierin hun rock imago uit het oog verloren. Het album bevat nog goede rock elementen, maar deze worden vrij teniet gedaan door de vele hoge noten die Ryan Key uit zijn longen weet te persen, die aan de ene kant erg catchy, maar niet bepaald rock zijn.

1. Convocation
2. Transmission Home
3. Crash the Gates