Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-10-13 18:11:22

Album Reviews :: Amaranthe – Massive Addictive

Band: Amaranthe – Massive Addictive
Label:  Spinefarm Records
Release: 20 oktober 2014
Review geschreven door Michelle Henriquez

De Zweedse band Amaranthe komt met hun derde plaat ‘Massive Addictive’ die, zoals de naam al suggereert, super verslavend is. En dit na al de eerste keer ernaar te luisteren. De band die sinds 2011 door zijn unieke muziekcombinatie van pop en death metal groot in Amerika en Europa is geworden, komt deze keer met de beste plaat die ze tot op heden hebben gemaakt.

Het eerste nummer “Dynamite” begint gelijk bombastisch, vol vurige energie en met nogal pakkende gitaar- en zanglijnen. Alle drie de zangers, Elize Ryd, Jake E. en Henrik, krijgen een beurt om te zingen en dit doen ze in balans ten opzichte van elkaar; niemand zingt te veel of te weinig. Daarna komt de eerste single, waar Amaranthe recentlijk een pikante videoclip van heeft gemaakt: “Drop Dead Cynical”, die net zo aantrekkelijk klinkt als de titel. Met riffs waar je graag op wilt dansen en een wat techno-industrial onderlaag, is dit één van de beste nummers die Amaranthe tot nu heeft gemaakt. Het hele album is bijzonder aantrekkelijk en dat hoor je aan o.a. aan het melodische “Trinity”, “Massive Addictive” en “Digital World”. Bijzonder aan “Digital World” is dat het ritmisch, catchy en dance-achtig is, maar toch zijn metal vibe behoudt! Natuurlijk heeft dit album ook een mooie ballad, twee zelfs; de passievolle “True” en het  melodramatische “Over and Done”.

‘Massive Addictive’ is een geslaagde plaat met catchy nummers waar Amaranthe fans zeker van kunnen genieten. Ieder nummer is onvergetelijk en het is maar een kwestie van smaak voor welke nummer de luisteraar een voorkeur heeft; onvergetelijkheid is dus relatief op dit album. Op ‘Massive Addictive’ hoor ik ten minste 5 nummers die een potentiele single kunnen zijn en dat is al bijna de helft van het album!

1. Dynamite
2. Drop Dead Cynical
3. Trinity