Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-11-28 21:31:19

Album Reviews :: In This Moment – Black Widow

Band: In This Moment – Black Widow
Label: Atlantic Records
Release: 14 november 2014

Het Amerikaanse In This Moment transformeerde op hun laatste twee albums van een metalcore band in een alternative metal-band en won hier een hoop fans mee. De transformatie was compleet op hun laatste studioalbum ‘Blood’ en dit was dan ook de band’s grootste succes sinds de oprichting in 2005. Twee jaar later komt In This Moment met opvolger ‘Black Widow’.

Het succes van het vorige album en de kwaliteit van de liveshows zorgen dat er hoge verwachtingen zijn voor ‘Black Widow’. Iets wat na de eerste intro-track meteen afgestraft wordt met het nummer  “Sex Metal Barbie”. Het album openen met deze track is een gigantische fout en ik kan me goed voorstellen dat dit een label-beslissing is geweest. “Sex Metal Barbie” klinkt nergens echt als een In This Moment track en had niet misstaan op een Miley Cyrus album. Zonde, want als je verder luistert start met “Big Bad Wolf” daadwerkelijk een aardige opvolger van ‘Blood’.

Net als op ‘Blood’ heeft In This Moment ook hier een aantal nieuwe invloeden tussen de tracks door laten sijpelen en, afgezien van het eerste nummer, pakt dit goed uit. ‘Black Widow’ neigt dan misschien iets meer richting een radiovriendelijk geluid, zoals bijvoorbeeld te horen op “Dirty Pretty”, maar dit is over het algemeen niet erg omdat deze tracks dan wel weer afgewisseld worden met heavier werk, zoals bijvoorbeeld titeltrack “Black Widow”.

In This Moment is op al hun albums zowel muziekaal als qua image erg creatief bezig geweest en dat is op ‘Black Widow’ niet anders. De tracks worden vergezeld door intro’s met een typisch 50’s film noir-sausje, wat een aardige combinatie is met de industrial sound in de tracks zelf. Het maakt van het totaal een unieke luisterbeurt. De geweldige foto’s en album artwork van fotograaf Jeremy Saffer maken dit netjes af.

Voor een ballad zocht In This Moment de samenwerking op met Shinedown-zanger Brent Smith, wat resulteerde in de steengoede track “Sexual Hallucination”. Voor de kenners doet deze track waarschijnlijk terugdenken aan het nummer “The Promise”, wat een samenwerking was met Adrian Patrick van Otherwise, die terug te vinden is op het album ‘A Star-Crossed Wasteland’.

Samen met “Sex Metal Barbie” is de eerste single “Sick Like Me” uitgebracht voordat ‘Black Widow’ daadwerkelijk gereleased was en deze track is dan wel weer van het niveau dat we van In This Moment mogen verwachten. Single nummer twee was “Bloody Creature Poster Girl” wat ook één van de hoogtepunten van ‘Black Widow’ is.

Er zijn, qua sound, meer overeenkomsten met voorloper ‘Blood’ dan vernieuwingen, maar dat is niet erg. ‘Black Widow’ is, op “Sex Metal Barbie” na, een solide album geworden dat zeker het luisteren waard is voor fans van het meer recente werk van In This Moment.

1. The infection
2. Sex Metal Barbie
3. Big Bad Wolf