Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-02-04 23:35:22

Album Reviews :: Papa Roach – F.E.A.R.

Band: Papa Roach – F.E.A.R.
Label: Eleven Seven Music
Release: 28 januari 2015

De rockers van Papa Roach kondigden al een tijdje geleden de komst van een nieuw album aan. Nu 15 jaar na de release van debuut album ‘Infest’, welke werd gevolgd door releases zoals o.a. ‘LoveHateTragedy’, ‘Getting Away With Murder’, ‘The Paramour Sessions’ en het in 2012 uitgebrachte ‘The Connection’, komt Papa Roach met hun achtste studioalbum ‘F.E.A.R.’.

Na een wat minder sterke release te hebben uitgebracht, in de vorm van ‘Metamorphosis’, kwam Papa Roach al in 2012 sterk terug met ‘The Connection’. Een album wat eigenlijk meer als een opvolger van ‘Getting Away With Murder’ klonk en waarin de band ook met electronische invloeden experimenteerde. ‘F.E.A.R.’ bevat hier en daar nog wat van deze invloeden , zoals in bijvoorbeeld de titeltrack “Face Everything And Rise”, maar ze zijn een stuk minder aanwezig. Bovendien klinkt dit album vooral ijzersterk en een stuk volwassener.

Op ‘F.E.A.R.’ laat Papa Roach namelijk hun hele muzikale geschiedenis horen, in een volwassen en vernieuwend jasje wat perfect is uitgewerkt. Het album doet op momenten wat denken aan de heaviness van ‘Infest’ en ‘Getting Away With Murder’, met nummers zoals “Skeletons”, “Broken As Me” en “Fear Hate Love”. Tegelijkertijd bevat het de melodieuze invloeden die de band in de latere jaren heeft ontwikkeld, zoals te horen is op bijvoorbeeld “Never Have To Say Goodbye”, “War Over Me” of “Devil”. Maar ‘F.E.A.R.’ is vooral op tekst gebied heel sterk. Hierbij valt op dat de teksten over het algemeen wel een stuk meer positiviteit overbrengen en doorgeven dat er licht aan het einde van de tunnel is, een sterke boodschap dus. Dit betekend niet dat de teksten niet over zware onderwerpen gaan. Ze bevatten namelijk nog steeds veel emotie, zijn op momenten behoorlijk eerlijk zoals op “Gravity” en gaan over thema’s zoals verslavingen, de invloed hiervan op relaties en families en de bijbehorende angsten.

Het album is vooral op zijn sterkst als je deze van het eerste tot het laatste nummer luistert , hoewel het ondanks zijn 12 nummers (inclusief de bonustracks die op de CD staan) wel wat kort aanvoelt. Maar ‘F.E.A.R.’ verveelt geen enkel moment. Wel zijn er een aantal duidelijke hoogtepunten zoals opener “Face Everything and Rise”, een uptempo, heavy en catchy nummer wat zich perfect leent voor een live situatie. Andere hoogtepunten zijn “Skeletons”, “Broken As Me”, “Never Have To Say Goodbye” of “Gravity”, een wat rauwer nummer waarop Maria Brink (In This Moment) te horen is . “Devil” is er ook één die je absoluut niet mag missen, maar de naar mijn mening beste nummer van het album bevind zich in de bonus tracks: “Fear Hate Love”. Dit is een klassieke Papa Roach track, van de gitaar riffs, de drum en baslijnen , de vocals en de teksten vol emotie en catchyness. Dit is een nummer wat voor vele dichtbij kan komen en wat live ongetwijfeld uit volleborst meegezongen zal worden.

Papa Roach levert met ‘F.E.A.R.’ één van de sterkste albums van de band af, waarmee ze verfrissend weten te klinken zonder hun eigen sound hierbij te verliezen. De nummers klinken goed, de productie zit goed in elkaar en de CD en LP cover ziet er ook nog eens tof uit (en bevat beeldmateriaal dat geschoten is door gitarist Jerry Horton). Zonder twijfel een aanrader voor zowel oude als nieuwe fans van de band, als de wat heavier, alternative rock liefhebber.

1. Face Everything And Rise
2. Skeletons
3. Broken As Me