Album Reviews :: Krakow - Amaran

Band: Krakow - Amaran
Label: Dark Essence Records
Release: Out now!
Review geschreven door Nicolas Vermeersch

Line-up

Bij het horen van de naam Krakow zullen de meeste mensen spontaan denken aan een gezellig stadje in Polen, maar voor sommigen doet dit meerdere belletjes rinkelen: het is ook de naam van een vierkoppig metalbandje uit, je raadt het nooit… Noorwegen! Inderdaad, dat heb je goed geraden, deze heren hebben dan ook niets te maken met de stad waar ze naar vernoemd zijn, of zelfs maar het land waar dat stadje gelegen is. Qua originaliteit kan dit wel tellen!

Het is een band die door de jaren heen een vrij stabiele bezetting heeft weten te behouden, enkel drummer Ask is geen origineel bandlid, maar deze heeft wel al zijn strepen verdient bij bands als Kampfar en Hades Almighty, waar hij nog steeds bij zit. Bassist en zanger van dienst Frode zorgt ook op het podium met Taake voor de nodige baswerk. Met hun nieuwste plaat ‘Amaran’ merk je duidelijk dat de band gegroeid is. Dit is ook het tweede full-length album dat ze via Dark Essence Records uitbrengen.

Krakow kun je moeilijk aan één bepaald genre vastprikken. Je merkt vrijwel direct dat ze ietwat experimenteel te werk gaan. Je hoort duidelijk stoner metal, maar daarnaast zijn er ook bepaalde gedeeltes die je gerust wat poppy kan noemen, stukken die wat meer neigen naar black metal of doom metal, met af en toe zelfs een progressive stukje ertussen. De voorlaatste song “Of Earth” is zelfs een 9 minuten durend episch stukje ambient/drone metal waarbij alle registers qua effecten op gitaren en stem worden opengetrokken. Song nummer één draagt de titel “Luminauts” en daar merk je al meteen de diversiteit waar de band om bekend staat. Het liedje kan je onderverdelen in drie delen: het eerste bevat een rustige gitaarrif die je in het juiste gevoel doet komen voor deel twee, wat een leuke stonersound heeft. Deel twee bouwt dan consistent op en gaat zo naadloos over op het laatste deel, dat eerst start met een korte feërieke stem die een speciaal atmosfeer creërt en sluit dan af met een rauw gedeelte waarbij de vocalen dit liedje schreeuwend afsluiten. Een hele uitleg? En dit is nog maar aan het eerste liedje!

Zo gaat dat op ieder volgend liedje. “Atom” is dan weer herkenbaar aan het catchy refrein in het middenstuk, waarbij de zanger wel het volgende lijkt te zingen: ‘Sent in the clowns, the masquerade is on’ maar dit wordt op een zodanige meeslepende manier gespeeld dat je werkelijk wordt meegetrokken in de ‘masquerade’. Ook in dit liedje wordt het gebruik van effecten niet geschuwd, zonder dat dit overheerst. ‘Vitriol’ bezorgt je dan weer een dromerig gevoel. Dit zijn enkele voorbeelden om aan te tonen hoe divers het album in elkaar steekt.

Voor wie op zoek is naar iets nieuws, maar graag nog binnen de genres wil blijven, kan ik dit zeker aanraden. De interessante mix van verschillende stijlen zorgt ervoor dat het album verfrissend aanvoelt, hoe vaak je er ook naar luistert. De gelaagdheid zorgt dat je wilt blijven luisteren en na elke luisterbeurt besef je wel hoeveel je wel weer niet hebt ontdekt. Het is zeker een album die je een aantal keer gehoord moet hebben om het echt te kunnen appreciëren. Het is dan ook geen album voor iemand die muzikaal snel bevredigd wilt worden.

1. Luminauts
2. Atom
3. Genesis