Geschreven door Nicolas Vermeersch op 2015-05-02 21:13:20

Album Reviews :: Kamelot - Haven

Band: Kamelot - Haven
Release: 4 mei 2015
Review geschreven door Nicolas Vermeersch

Sinds de release van voorganger 'Silverthorn' is het hard gegaan voor de Amerikaanse Kamelot. De tournee ter promotie van het album bracht hen op verschillende onbekende plaatsen en na acht jaar konden ze eindelijk nog eens voet aan wal zetten in Japan. Hopelijk heeft de vele tourervaringen de band nog meer samengesmeed en het gaf ook de nieuwe zanger Tommy Karevik de tijd om zich ten volle in te werken in de band. Dit zou zijn vruchten moeten afwerpen op het nieuwe album 'Haven', dat wederom werd geproduceerd door Sascha Paeth en gastbijdragen bevat van Alissa White-Gluz (Arch Enemy), Troy Donockley (Nightwish) en Charlotte Wessels (Delain).

Er wordt zacht van start gegaan met "Fallen Star", waar het verschil met de voorganger nu al duidelijk opvalt: het belooft symfonischer en bombastischer te worden. Van het volgende liedje "Insomnia" werd er een muziekvideo vrijgegeven. Ook de stijl van muziekvideo’s lijkt veranderd te zijn. "Citizen Zero" is de volgende in de rij die wordt gekenmerkt door een catchy refrein en die ook wat trager verloopt dan we tot nu toe gehoord hebben. Ook de single "Veil Of Elysium" barst van de bombast en drijft het tempo weer wat op terwijl tijdens "Under Greys Skies" serieus wat gas wordt teruggenomen. Dit is een ballade die de band traditioneel wel ergens in het album steekt. Het is een fantastische stuk om op te pauzeren om dan met "My Therapy" er weer vol tegenaan te gaan.

"Ecclesia" is een rustig tussenstukje van 45 seconden dat eindigt met een koor. Dit vormt een intro op het volgende liedje getiteld "End Of Innonence" welke begint met klassiek aanvoelend muziek. Hier komt de kracht van de band duidelijk naar voren, namelijk dat de band altijd al goed is geweest om elektrische gitaren perfect te integreren met klassieke arrangementen. Net op het moment dat je denkt dat het wat eentonig wordt, komen ze met "Liar Liar (Wasteland Monarchy)", toch wel één van de sterkste nummers van het hele album, waar een glansrol voor vocaliste Allisa van Arch Enemy is weggelegd. Dit liedje heeft de perfecte opbouw van traag-snel-traag-snel… alles staat in evenwicht. Dit is ook één van de meest bombastische numers waarbij alle registers inzake arrangementen wordt opengetrokken. Met de tweede ballade "Here’s To The Fall", een track dat live potten zou kunnen breken, merk je dat er langzamerhand wordt toegewerkt naar het einde van het album. Niet voordat er een laatste krachtinspanning wordt gedaan met "Revolution" waarbij alles wordt uitgeperst om verbolgens rustig af te sluiten met het instrumentale sluitstuk ‘Haven’.

Het is duidelijk dat het vele touren de band deugd heeft gedaan. Zanger Tommy Karevik komt nu veel beter naar voren dan op de voorganger, zijn vocale capaciteiten komen nog veel beter tot zijn recht. Kamelot keert wat terug naar hun eerdere werk met meerdere lagen, maar de melodische aspecten die op de laatste albums primeerden, komen toch mooi in evenwicht op dit album. Het is één van hun beste werken sinds 'The Black Halo'. Voor de fans van de band is dit zeker een must-have. Voor diegene die nog niet de muzikale genialiteit van deze band hebben mogen ontdekken, is het een goed begin.

Tracklist

1. Fallen Star
2. Insomnia