Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-09-26 11:20:49

Album Reviews :: Butcher Babies – Take It Like A Man

Band: Butcher Babies – Take It Like A Man
Label: Century Media Records
Release: 21 augustus 2015
Review geschreven door The Wounded Immortal

Het gaat als een sneltrein voor Butcher Babies. Deze band uit Los Angeles bracht in de zomer van 2013 hun eerst full-length CD uit, ging twee keer op tour in de Verenigde Staten en kwam nog eens twee keer langs in Europa. Nu brengen ze alweer een nieuw album uit, getiteld ‘Take It Like A Man’ (Century Media, 2015). Een album wat al na de eerste week van de release op nummer 3 in de Billboard Top 100 te vinden was.

In mijn vorige review hier op Metalkrant vergeleek ik Butcher Babies nog met Kittie, op ‘Take It Like A Man’ heeft de band meer een eigen geluid ontwikkeld. Het gaat ze dan ook zeker beter af. Het album start heel agressief met “Monster’s Ball” en houdt dit ook tijdens de hier opvolgende nummers aan. Er zitten hoge snelheden in het gitaarwerk en er zijn veel dubbele screams te horen. Het is pas halverwege het album, met de semi-ballade “Thrown Away”, dat er een eerste rustpunt komt. Daarna komen de meer meezingbare nummers, die wat meer clean vocals bevatten zoals “For The Fight”.

Zowel Butcher Babies, als waarschijnlijk de hele productie erachter, hebben in twee jaar tijd heel wat bijgeleerd en de band staat nu dan volledig op eigen benen. Dit album is dan ook zeker de moeite waard. Fans van female fronted metal waar het iets ruiger mag, of fans van de meer moderne metal zouden ‘Take It Like A Man’ dan ook zeker een kans moeten geven. Helaas heb ik ze deze zomer niet kunnen zien aangezien hun show op Metaldays gecanceld werd, maar hopelijk komt hier snel verandering in.

1. Monster’s Ball
2. Igniter
3.The Cleansing