Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2016-03-24 06:21:30

Album Reviews :: Amon Amarth – Jomsviking

Band: Amon Amarth – Jomsviking
Label: Sony Music

Release: 25 maart 2016
Review geschreven door Michelle Henriquez

Amon Amarth is inmiddels een welbekend begrip in de Viking metal. Menig metalhead zal Amon Amarth dan ook als eerste benoemen als het op het genre aankomt. Het is alweer enkele jaren geleden sinds de vorige release van Amon Amarth. Het album ‘Deceiver Of The Gods’ (2013) werd zeer goed ontvangen in de metalwereld en de band is per album groter en groter geworden. Naar mijn vermoeden zal Amon Amarth met het nieuwe album ‘Jomsviking’ hier zeker mee verder gaan.

Amon Amarth heeft met ‘Jomsviking’ nieuwe wegen ingeslagen die menig luisteraar zal verbazen, maar waar fans zeker van zullen genieten. Zo is dit een conceptalbum geworden. Dit houdt in dat het hele album een geheel verhaal is dat de band ziet als muziek voor een film, waarover in dit interview te lezen is. Hierin duidt gitarist Olavi aan dat het concept vergelijkbaar was met een film/intensief verhaal en dat hierop het album is gebaseerd. Daarnaast was er voor mij nog een verrassing, namelijk dat er een vrouwelijke gast op het album te horen is. Er wordt daadwerkelijk clean gezongen door een dame in een Amon Amarth nummer! Menig persoon zal bij deze zin vreemd op kijken, maar deze vocals worden door één van de grootste vrouwelijke namen in de metal gedaan, namelijk door Doro Pesch.

Jomsviking’ begint met het nummer “First Kill”, wat reeds uitgebracht is als single en zeer goed werd ontvangen. Het is een krachtig nummer waar je geen moment omheen kunt en het perfecte beeld van Amon Amarth weergeeft. De kracht, de ervaring en toch ook het fijne werk wat het geheel haast richting perfectie lijkt te brengen.  Dit is iets dat in mijn ogen ervaren bands met een vaste groep toch definieert; de ervaring die men met elkaar heeft zorgt voor sterk materiaal, waarin op elk mogelijk detail is gelet en het tot een zeer indrukwekkend geheel maakt.

Deze trend zet zich ook verder gedurende de rest van het album, een mooi voorbeeld hiervan is “On A Sea Of Blood”. Ook typisch Amon Amarth qua gitaar, vocalen en gevoel in het algemeen.Naarmate het album verder gaat voelt het daadwerkelijk aan alsof een verhaal aan je verteld wordt. Dit gevoel kreeg ik vooral bij “One Against All” waar je bijna de muziek lijkt te vergeten en naar het verhaal luistert dat Johan Hegg vertelt. Dit gaat gedurende een aantal nummers heerlijk door. Een hoogtepunt wordt bereikt met “A Dawn’s First Light”, waar weer een perfecte symfonie aanwezig is van het verhaal en geweldig instrumentaal werk. Het enige nadeel aan dit nummer is dat er een einde aan komt.

Enkele nummers verder horen we op “A Dream That Cannot Be” de verrassende samenwerking met Doro Pesch. Deze past bijzonder genoeg perfect op dit album en geeft opnieuw prachtig weer hoe je echt naar het verhaal luistert en hier praktisch niet doorhebt dat er geen beeld bij aanwezig is. Als laatste is het nummer “Back On Northern Shores” aan de beurt, wat een interessant einde geeft. Ook hier luister je naar het verhaal en met dit nummer wordt het album goed afgesloten.

Amon Amarth is een band die mij blijft verbazen. Zo was er jaren geleden niks beter dan het in 2002 uitgebrachte album ‘Versus The World’. Toen kwam de band in 2013 met ‘Deceiver Of The Gods’, waardoor ik simpelweg geen keuze meer kon maken. Nu is er opnieuw een release die deze keuze nog lastiger maakt. Met ‘Jomsviking’ is Amon Amarth een interessante weg ingeslagen, maar deze breekt niks af aan de kracht die de band bezit en geweldig weet neer te zetten. Deze band heeft dan ook zeker nog een lange en geweldige toekomst te gaan, afgaande op de muziek die zij produceren!

1. First Kill
2. Wanderer
3. On A Sea Of Blood