Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2016-11-03 15:50:18

Album Reviews :: Hammerfall – Built To Last

Band: Hammerfall – Built To Last
Release: 4 november 2016
Review geschreven door Caitlin Ars

Binnen de metal is Hammerfall al jaren een heus begrip. Bijna 20 jaar geleden zette de band zich op de kaart na het uitbrengen van hun debuutalbum ‘Glory to The Brave’, en hier hield het natuurlijk niet op. Met ‘Built to Last’ zet Hammerfall hun tiende album neer en het klinkt zoals we gewend zijn van de band; melodieus, vol herkenbare melodieën en natuurlijk de kenmerkende zang van zanger Joacim Cans, één van de oprichters van de band die al vanaf het begin erbij zit. Tot zover vind ik dat deze band bijna alleen maar goede albums heeft gemaakt.  Ik ben dan ook erg benieuwd of dit album er ook weer een wordt die ik graag vaker op zet.

Het album begint met het nummer “Bring It”. Een redelijk nummer wat al typisch als Hammerfall, maar ook erg bekend klinkt; de melodie van de couplet heb ik naar mijn gevoel al eerder van de band gehoord. Het refrein is wat saai verder en over het algemeen is het een niet heel bijzonder nummer. Gelukkig is “Hammer High” al een stuk beter en meer wat ik hoop te horen op een plaat van deze band. Herkenbare melodie, een hoog mee-zing-gehalte en natuurlijk het feit dat het over hamers gaat, iets wat ook een terugkerend thema is bij Hammerfall. Ook het volgende “The Sacred Vow” is weer een erg goed nummer. Het tempo ligt hier wat hoger en zanger Joacim laat horen dat hij nog steeds erg hoge uithalen kan redden. Gitaristen Oscar en Pontus hebben ook nog wat tijd om te laten zien wat ze kunnen, en dat is zeker niet niks. Dit fijne gitaarspel vloeit verder in het volgende nummer, “Dethrone And Defy”, waar nog flink wat op los wordt gespeeld. Weer een goed lied, wat me net als het vorige aan wat ouder materiaal van de band laat denken.

De vijfde track is, zoals we eigenlijk al wel gewend zijn van de mannen van Hammerfall een ballad. “Twilight Princess” is het rustmomentje wat de band heeft ingelast op ‘Built to Last’, maar het is geen lied wat mij heel erg bij gaat blijven, daarvoor is het niet bijzonder genoeg. Hierna volgt  “Stormbreaker”, waarin het tempo weer terug omhoog gaat, gevolgd door titeltrack “Built to Last”. Met “The Star of Home” komen we alweer richting het einde van het album, maar als de volgende liedjes net zo goed zijn als de laatste paar ben ik helemaal tevreden. “The Star of Home”  is weer een lekker nummer met een een goed refrein en een mooie gitaarsolo, waarin de gitaristen zich duidelijk helemaal uitleven. “New Breed”, de op een na laatste track van het album, vind ik ook nog wel benoemenswaardig. Het klinkt heel anders dan de rest van het album, maar toch past het er tussen en is het voor mij in ieder geval zeker één van de hoogtepunten van het album.

‘Built to Last’ is sowieso voor fans van Hammerfall een echte aanrader, net als voor fans van power en oudere heavy metal. Hun allerbeste plaat is het niet, maar het is zeker het luisteren waard. Het eerste en het laatste nummer zijn maar matig, maar daartussenin zitten de nummers helemaal goed.  Het is een album wat je van de band eigenlijk kan verwachten en een hoop van de nummer zullen het live dan ook zeker goed doen. Persoonlijk vind ik dit in ieder geval één van de beste CD’s die Hammerfall de afgelopen jaren heeft uitgebracht en ik zal deze zeker nog vaker op zetten.

01. Bring It!
02. Hammer High
03. The Sacred Vow