Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-02-01 13:52:44

Album Reviews :: Between Colors - M.A.D

Band: Between Colors - M.A.D
Label: Eigen Beheer

Between Colors is een Roemeense female fronted metal band, al dekt deze term niet de muziek die zij brengen in zijn geheel. De band is in 2012 opgericht en brengt nu de tweede langspeler ‘M.A.D’ uit en kan omschreven worden als een mix van nu, -core, symphonic and industrial.

De eerste track “Build Your Human Being” opent filmisch maar zodra de vocalen worden ingezet is direct duidelijk dat dit alles behalve zacht en zoetsappig is. Grunts / screams worden afgewisseld met cleane vocalen. “Dark Side” is dan vervolgens iets softer, is behoorlijk catchy en blijft nog lang in je hoofd hangen. “Absent” is een lekker stampnummer en doet met vlagen wat denken aan eerder werk van Asrai; de harsh vocals tegen de cleane, de opbouw en de sound van de track. De mix lijkt soms niet geheel lekker te zijn, maar dat is hier absoluut niet storend en geeft dit nummer zelfs iets extra’s.

The Gamble” is dan weer een lekker catchy nummer. De melodiën zijn lekker up-tempo en als luisteraar kan je hier echt niet bij stil blijven zitten. “Hollow Portraits” zorgt voor het eerste rustmoment, tenminste, de eerste 2 minuten. In dit rustige begin is pas echt goed te horen dat zangeres Christina een prachtige stem heeft. Wat mij betreft had dit op de gehele plaat wat vaker gemogen. “Machine” is, zoals de titel wellicht al doet vermoeden lekker industrial. Ook hier lijkt de mix niet echt lekker te zijn. Zo klinkt het geheel wat hol en soms wat schel. In tegenstelling tot de andere tracks luistert dit hier niet echt fijn weg. “Why Do You Keep Looking Behind You” opent duister en wanneer de zang wordt ingezet wordt dit nog eens versterkt. Met vlagen doet het wat denken aan werk van Animal Alpha.

Vanaf “Under My Skin” neemt de band (lichtelijk) wat gas terug en laat Christina horen dat zij beschikt over een bijzonder fijne stem in de cleane passages. Met name in de laatste tracks is te horen hoe gevarieerd de band kan klinken. Ondanks dat er weinig tot geen screams worden ingezet, komen alle elementen voorbij en weet de band de luisteraar toch enigszins in positieve zin verdwaasd achter te laten wanneer het album ten einde is gekomen. Op repeat dan maar...

M.A.D’ is een lekkere plaat met bijzonder veel variatie en die variatie beslaat hier dan ook alles; de productie, de mix, de muzikale invloeden en het gebruik van vocalen. Ondanks dat het een fijne schijf is houd ik er toch wat gemengde gevoelens aan over. Zo is de productie / mix niet altijd even fijn in het gehoor liggend. Daar tegenover staan dan ook weer tracks die ijzersterk zijn. De vocalen zijn super, met name de ietwat rustigere stukken. De band haalt uit verschillende hoeken haar inspiratie. Dit maakt dat het luisteren naar deze schijf soms wat verwarrend is; het ene moment krijg je rauwe stampende metal en het volgende moment een Within Temptation moment voorgeschoteld. De luisteraar van symfonische female fronted metal wil ik aanraden eerst het een en ander te beluisteren alvorens aan te schaffen. Voor fans die houden van flinke afwisseling en niet vies zijn van een mix van nu, -core, symphonic and industrial is dit absoluut een must-have!

01. Build Your Human Being
02. Dark Side
03. Absent