Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-02-10 09:22:48

Album Reviews :: Blodwen - XII

Band: Blodwen - XII EP
Label: eigen beheer

Blodwen is een female fronted metalband uit Indonesië. De band timmert al behoorlijk lang aan de weg en heeft dan ook al verschillende EP’s & singles op haar naam staan. Het laatste wapenfeit van de band draagt de titel ‘XII’.

De schijf telt ‘slechts’ 5 tracks, maar het betreft dan ook een mini CD natuurlijk. Alle nummers op de CD zullen voor de mensen die de band al langer volgen bekend in de oren klinken. Zo heeft de band ervoor gekozen om enkele nummers van beide langspelers opnieuw op te nemen, maar nu in een akoestische jasje. De plaat opent met “White Winter Night” (‘Winter Falls’,  2016). Direct zet de band de toon voor de overige nummers. Geen drums en geen heavy gitaar, maar alles wordt gedragen door zangeres Bernice Nikki. In “Midnight Fairytale” (‘Black Symphony’, 2010) gebruikt de band wel drumwerk maar dit is zeer subtiel. Met vlagen doet het wat denken aan de band Blackmore’s Night.

Blodwen weet de nummers op een geheel nieuwe manier aan te kleden. Wanneer je je ogen sluit en “Rabbit Hole Suite” (‘Winter Falls’, 2016) voorbij komt, begeef je je in een dampend jazz-blues café. Op de plaat waar deze track vanaf komt werd dit door de media veelal bestempeld als een ijzersterke track. Ook hier is dit – ondanks de akoestische uitvoering – ook zeker het geval. “For A New World” (‘Winter Falls’, 2016) is dan weer minder blues-achtig. Door de muziek en de pouken doet het met vlagen denken aan een Within Temptation ballad.  Met “Cry Out To Me” (‘Black Symphony’, 2010) is de plaat alweer ten einde. Wat de achterliggende gedachte is achter de track of wat de inspiratie is geweest voor de lyrics, dat is my onbekend. Wel is duidelijk dat dit een nummer is die zangeres Bernice Nikki op het lijf geschreven is. De emotie spat er aan alle kanten vanaf en is wat mij betreft de perfecte hekkensluiter voor deze schijf.

Vijf tracks welke opnieuw zijn opgenomen in een akoestische versie is een leuke aanvulling op de muziek die we van de band gewend zijn. Buiten deze plaat om brengt de band harde powermetal met veel symfonische elementen waarbij ook op vocaal gebied stukken meer wordt gevarieerd. Dit mag de pret echter niet drukken want zoals gezegd, het is altijd tof om ‘bekende’ tracks eens op een andere manier te horen.

Het nieuwe wapenfeit ‘XII’ is een leuke CD, maar de WOW factor mist een klein beetje. Het is geheel anders als wat je wellicht van deze band gewend  bent. De mix en  productie zijn dik in orde en het moge duidelijk zijn dat hier voldoende aandacht en energie in gestoken is. Wanneer je de band en de muziek kent dan is dit een ontzettend toffe aanvulling op je collectie. Wanneer je de band (nog) niet kent, dan wil ik je toch aanraden eerst eens wat van de discografie van de band te beluisteren, want dan weet je deze plaat een stuk meer op waarde te schatten. Kortom; een ijzersterke plaat, maar niet het beste wat de band tot op heden heeft uitgebracht.

1. White Winter Night
2. Midnight Fairytale
3. Rabbit Hole Suite