Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-03-07 14:14:47

Album Reviews :: Blodwen - Winter Falls

Band: Blodwen - Winter Falls
Label: Eigen Beheer

Blodwen is een female fronted metalband uit Indonesië. Enige tijd geleden mochten wij de EP ‘XII’ voorzien  van een review. Hier refereerde ik met enige regelmaat naar vorige CD’s en daarom mochten wij ook de tweede langspeler ‘Winter Falls’ ontvangen voor een review.

De plaat opent met – hoe toepasselijk – “Intro”. In iets meer dan twee minuten wordt je als luisteraar meegenomen in dit cinematisch muzikale stuk waarna “For A New World” wordt ingezet met een bombastisch koor. Zangeres Bernice Nikki laat horen dat zij in de verschillende vocale regionen prima uit de verf komt. Van opera naar wat rauwere cleane en alles wat daartussen zit. Met “Ghost Town” wordt het tempo behoorlijk opgevoerd. Het heeft wat power metal elementen, maar toch voert het symfonische de boventoon. Hier worden minder opera vocalen ingezet, maar juist gejaagd en duister wat de titel geheel recht doet. Naar mijn bescheiden mening één van de sterkste tracks op deze schijf.

Met “Lovelorn” wordt je als luisteraar wat rust gegunt. Het doet zo halverwege denken aan een ‘Tarja balllad’. Toch is het Blodwen wat je hoort en is het dan ook geen kopie. Als je op adem bent gekomen knalt “Running Out of Time” alweer de speakers uit. “Tales From the Dark Side” komt bij de eerste minuut vrij powermetal over en lijkt de band in de verte te zijn geinspireerd door bands als Iron Maiden en Dark Moor. Ondanks dat er weinig vocalen worden ingezet is ook dit één van de sterkere nummers. Dat de band verchillende invloeden sterk weet te verweven in de muziek laten zij horen met “Nicollo’s Fantasy”, waar Blodwen een heuse mini-opera weet neer te zetten. Het geheel is klassiek met – naar wat het lijkt – strijkers en toetsen.

Ook “Rabbit Hole Suite” en “World On Fire” zijn twee tracks die de plaat naar een nog hoger niveau tillen. Op de gehele schijf krijgen alle alle bandleden ruimschoots de gelegenheid om te shinen en niets is weggestopt achter een vage mix. De raakvlakken met Nightwish en Epica zijn er geregeld maar ook de link naar de band Seraphim is snel gelegd. Wat ook zeker het benoemen waard is, is dat zangeres Bernice Nikki geen typerend Indonesisch stemgeluid heeft. Uiteraard zou dit geen drama zijn geweest, maar het zorgt er wel voor dat deze plaat lekker wegluisterd. De plaat gaat hier dan ook nog een keertje op repeat...

Blodwen levert met ‘Winter Falls’ een ijzersterke tweede plaat af. Verschillende invloeden en muziekgenres worden aangeboord en verweven in de muziek. Alles zit erin en alles klinkt zoals het hoort; ontzettend goed! Alle bandleden krijgen de gelegenheid om te laten horen wat zij in huis hebben en dat is fijn. Uiteraard staat zangeres Bernice Nikki centraal en terecht, wat een bereik heeft deze dame. De link naar bands als Epica & Nightwish is snel gemaakt, maar toch blijft het origineel. Fans van het genre zouden dit zeker eens moeten beluisteren en aanschaffen want spijt ga je daar niet van krijgen.

1.Intro
2.For a New World
3.Ghost Town