Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-04-30 10:49:43

Album Reviews :: Nine Shrines – Misery

Band: Nine Shrines – Misery
Label: Mascot Label Group
Release: 21 april 2016
Review: geschreven door Jessica Santiago Lopez

De uit Ohio afkomstige band Nine Shrines zal je misschien niet direct iets zeggen. Niet zo gek, het onlangs uitgebrachte ‘Misery’ is pas de debuut EP van de band, dat op 21 april uitgekomen is via Mascot Label Group (7 april digitaal).  De bandleden van Nine Shrines daarintegen zullen je waarschijnlijk wel wat meer zeggen. Zo komt drummer Andrew Wetzel uit Attack Attack!, komt gitarist Andrew Baylis uit Life on Repeat en wordt de band verder aangevuld door bassist Devon Voisine (ex- Life on Repeat), gitarist Evan McKeever (Downplay) en zanger Chris Parketny (ex-Stranger to Wolves).

Met ‘Misery’ laat Nine Shrines een mix van alternative rock, modern metal en metalcore horen, wat al vrij snel doet denken aan bands zoals Breaking Benjamin en Three Days Grace, maar wel met een harder randje waarmee de band zich ietwat van die bands weet te onderscheiden. De gelijkenissen hoor je al snel in de muzikale partijen, maar ook in de stem van zanger Chris, die een beetje de zware en melodische klank heeft die ook Breaking Benjamin zanger Benjamin Burnley heeft. Dat maakt dat de vocals toch wel erg tof klinken.
Het onderscheid zit hem in de zwaardere modern metal / metalcore achtige riffs en solo’s die in de mix worden gegooid.

Misery’ bestaat maar uit vijf nummers en opent met “Bend”, waarmee de toon meteen wordt gezet. Een tof alternative hard rock nummer dat lekker klinkt, goed in elkaar zit en je nieuwsgierig maakt naar de rest van de tracks. Dat het daaropvolgende “King Of Mercy” als single gekozen is, is niet gek. De track is catchy, heavy maar ook radiovriendelijk en laat horen welke kanten Nine Shrines muzikaal op kan gaan. Dit nummer gaat het live dan ook goed doen en het is er één om op los te gaan, voor de headbangers, de moshpit liefhebbers en voor fans om als “anthem” mee te zingen.

Parasite” is wat dynamischer en gaat weer meer de alternative rock kant op waarbij de gelijkenissen met de eerdere genoemde bands weer goed te horen zijn, tot aan de breakdown, waar de band de gitaren weer een toontje harder zet. Zeker één van de sterkere nummers op deze EP.
Met “Lost” laat Nine Shrines een rustige kant van zichzelf horen. Zowel tekstueel als muzikaal niet al te bijzonder,maar ook zeker geen vervelend nummer om aan te horen.
De EP wordt afgesloten met de titeltrack “Misery” en ook deze rockt lekker en is catchy. Het is dan ook een nummer dat o.a. fans van bands als Papa Roach aan zal spreken en waarbij de luisteraar al snel de lyrics mee zal zingen.

Het is jammer dat ‘Misery’ maar uit vijf nummers bestaat, want Nine Shrines laat horen dat ze genoeg in huis hebben en het smaakt zeker naar meer. Heel origineel is het misschien niet en vergelijkingen met andere bands uit de genoemde genres zijn zeker snel gemaakt, maar muzikaal klinkt het tof en verveelt het nergens. Het is dan ook een dikke aanrader voor fans van o.a. in de review genoemde bands. Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar waar Nine Shrines in de toekomst mee zal komen en hoe ze het live zullen doen en is het dan ook een band om zeker in de gaten te houden.

1. Bend
2. King Of Mercy
3. Parasite