Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-05-28 23:03:25

Album Reviews :: Papa Roach - Crooked Teeth

Band: Papa Roach - Crooked Teeth
Label: Eleven Seven Music
Release: 19 mei 2017

De Amerikaanse rockers van Papa Roach brachten begin 2015 het album ‘F.E.A.R.’ uit, dat destijds op een positief ontvangst mocht rekenen. Na flink wat shows gespeeld te hebben is de band de studio ingedoken om de opvolger ervan op te nemen. Nu, iets meer dan twee jaar na ‘F.E.A.R.’ is deze opvolger er. ‘Crooked Teeth’ is alweer het negende studio album van Papa Roach en met het eerst uitgebrachte nummer van dit album, de titel track “Crooked Teeth” wist de band haar fans enthousiast te krijgen. Maakt de rest van het album de verwachtingen waar?

Volgens de band kijken ze met ‘Crooked Teeth’ naar het verleden van de band en staat het tevens ook voor de volgende stap in de muziek van Papa Roach. Dit omschrijft ‘Crooked Teeth’ wel. Het is een album wat iets heeft voor fans van het echt oudere Papa Roach en voor fans van de recentere sound van de band.

‘Crooked Teeth’  opent met “Break The Fall”, waarmee de band meteen laat horen waar dit album voor staat. De rap vocals van zanger Jacoby Shaddix zijn weer terug, ze zullen regelmatig te horen zijn op dit album, en deze wisselen zijn clean en rauwere stemgeluid af. Muzikaal bouwt dit nummer zich lekker rustig op naar het refrein, waarin de gitaar goed inkomt. Het is catchy, melodieus, het is Papa Roach en is een lekkere binnenkomer. De titeltrack “Crooked Teeth” volgt hierna en was, zoals eerder gezegd, het eerste nummer dat Papa Roach van dit album liet horen. Wat een vet nummer! Dit is er één die meteen hele hoge verwachtingen voor het album schepte. Het is hard, het is old school Papa Roach, een banger die bij oude fans meteen geliefd was en die live de energie meteen omhoog gaat knallen, in typische Papa Roach vorm. De teksten zijn catchy, de gitaren van Jerry en de bas van Tobin knallen en de backbone van de track onder leiding van Tony is spot on. Vet.

Ook “My Medication” doet wat oldschool aan, gemengd met de recentere sound van de band. Wederom wordt het nummer gedragen door de rapvocals van Jacoby, die vervolgens tijdens het refrein rauw klinken en los gaan. Zowel tekstueel als muzikaal is het een vet nummer en ook de instrumentale bridge is de moeite waard om te vernoemen, en is er één die voor de band vernieuwend klinkt.

Tot nu toe tof dus, maar met “Born For Greatness” wordt de kwaliteit een beetje minder. Opzich is het best tof wat de band heeft geprobeerd te doen en ze hebben een risico genomen, maar “Born For Greatness” voelt soms wat te geforceerd aan. De rapstukken zijn best aardig, zodra de gitaren erin knallen is het ook best een leuk nummer, maar voor de rest valt het tegen. Het klinkt vlak en generiek en bevat het niet de edge waar het nummer eigenlijk om vraagt. Qua gitaarwerk laat Jerry  wel wat nieuwe elementen horen, wat het best tot zijn recht komt wanneer deze op standje hard staat.

American Dreams” is weer een aardig nummer, niet al te heavy, maar ook zeker niet soft, waarna  “Periscope (feat. Skylar Grey)” volgt. De meningen zullen ongetwijfeld verdeeld zijn over dit nummer. Persoonlijk vind ik het een te hoog pop gehalte hebben. De vocals van Skylar gaan best aardig samen met die van Jacoby, maar de intensiteit van ‘Crooked Teeth’ gaat door dit nummer omlaag en zowel muzikaal als tekstueel wordt het nergens bijzonder.

Ook “Help” was eerder te horen en is met bijbehorende video uitgebracht. Het is een beetje vergelijkbaar met de hit “Scars”, waardoor het niet zo gek is dat het hoge ogen gegooid heeft bij de fanbase. Een aardig, catchy en radiovriendelijk nummer.

De tweede collaboratie op het album is met Machine Gun Kelly op het nummer “Sunrise Trailer Park”, dat qua vocals in het verlengde van het album ligt, maar helaas wat soft blijft en nergens echt bijzonder wordt. Gelukkig wordt met “Traumatic” de heaviness weer terug gebracht en volgt met “None of the Above” één van de tofste tracks op ‘Crooked Teeth’. “None of the Above” bouwt zich rustig op om vervolgens tijdens het refrein heerlijk lost te gaan. Muzikaal en tekstueel tof, catchy en heerlijk om live mee te brullen.

Op de deluxe edition krijgen we nog drie extra tracks te horen. “Ricochet” is lekker heavy met gitaren die doen denken aan werk uit ‘The Paramour Sessions’/ ‘Metamorphosis’ era van de band, met invloeden zoals die op ‘The Connection’  te horen waren. Een track die, als die live gespeeld word, de hoofden goed in beweging zal krijgen. Dit geldt overigens ook voor de hieropvolgende twee tracks “Nothing” en “Bleeding Through”.

Wat wel opvalt en een klein beetje storend is, is dat Papa Roach ook op dit album iets te vaak gebruik maakt van een drum/klap sample die we eerder al op het nummer “Face Everything And Rise” van het album ‘F.E.A.R.’ te horen hebben gekregen. Op dit album horen we deze weer op o.a. “Born For Greatness” en “Nothing” en het is jammer dat het toch wel precies hetzelfde is en vooral niet altijd echt nodig is.

Met ‘Crooked Teeth’ brengt Papa Roach een album uit dat voor zowel oude als nieuwe fans wat bevat. Niet elk nummer is even sterk en op sommige gaat de band misschien iets te veel de pop kant op, maar de heavy klinkende nummers zijn sterk en op en top Papa Roach. Instrumentaal worden er voor de band wat nieuwe dingen uitgeprobeerd en het is tof om te horen dat Jacoby weer meer rapt, naast dat zijn rauwe en clean vocals ook weer sterk klinken. Er staan zeker wat nummers op die het live uitstekend zouden kunnen doen. Gelukkig hebben we binnenkort de kans om de band live in actie te zien, waar ze toch het best tot hun recht komen. Op vrijdag 29 september zal Papa Roach in 013 in Tilburg te zien zijn. Wil je er heen, dan zijn er op het moment van schrijven nog tickets. Check www.013.nl voor alle info en om tickets te kopen.

1. Break The Fall
2. Crooked Teeth
3. My Medication