Geschreven door Rien de Graaf op 2017-08-31 13:04:22

Album Reviews :: Awaken Solace - Mythandriel

Band: Awaken Solace - Mythandriel
Label: Eigen Beheer

Een aantal jaren geleden (2012) mocht Metalkrant het debuut van deze band reviewen. Nu brengt Awaken Solace haar tweede langspeler uit en deze draagt de titel ‘Mythandriel’. De release bestaat uit een prachtige digipack en telt ruim 72 minuten aan ontzettend goede symfonische female fronted metal.

De plaat opent filmisch met "Mythandriel in Twilight", wat direct de toon voor de rest van de plaat zet. Zodra onopgemerkt "The Darkening of Fairytales" van start gaat is direct hoorbaar dat de band (nog) grootser heeft uitgepakt met een live koor. Het gesproken stuk tegen het einde van het nummer doet in de verte wat denken aan de track "Forlorn Hope" van After Forever.

"End of Innocence" heeft in de verte wat folk invloeden. Ook zijn er wat powermetal elementen, maar de symfonische metal voert de boventoon. Ook hier wordt het koor weer veevuldig ingezet. "Valley of the Shaman" doet bij aanvang vermoeden dat dit de ballade op deze schijf zal zijn. Prachtig en behoorlijk zen met – naar wat het lijkt – pauken in de verte doet dit erg Enya achtig aan. Zodra de band bijspringt en Oosterse klanken worden toegevoegd is het plaatje compleet. Ongemerkt gaat deze track over in "Moon over the Mountain" met een waterval en vogelgefluit, waarna de gehele band weer lekker los gaat. Zo net over de helft wordt je als luisteraar verrast met een (veel te korte) gitaar solo.

"Ephemerance" is met 2 minuten het kortste nummer op deze schijf. Door de muziek en het koor doet dit erg kerkelijk & klassiek en toch past het perfect in het gehele verhaal wat de band met deze plaat vertelt. "Of Dragon Days" is dan weer een lekkere track waarbij de refreinen goed blijven hangen; het heeft zelfs iets vrolijks. Dit wordt nog eens kracht bijgezet doordat er zo net over de helft middeleeuwse en Ierse klanken de speaker uit knallen.

"The Fall" is niet het hardste, snelste of meest bombastiche nummer. Toch weet de band de luisteraar te boeien. Het is duister en geeft een wat opgejaagd gevoel, helemaal wanneer tegen het einde van de track de gesproken woorden ‘I placed you. You were only the holy mountain of God. In the mist of the stones of fire you walked. You blameless in your ways , from the way you were created, until unrighteousness was found in you’ klinken. "End of an Age" klokt iets meer dan 17 minuten en dus het langste nummer op deze CD. Alles wat de band tot nu toe heeft laten horen komt samen in 1 track. Wellicht had dit nummer opgesplitst kunnen worden in 2 nummers om het geheel iets luisteraarvriendelijker te maken. Ik zou me kunnen voorstellen dat niet iedere luisteraar een track als deze in zijn geheel in 1x beluisert. "Final Earthly Deeds" is de hekkensluiter en hoe! Alsof een fantasy film ten einde is en de aftiteling begint en je in jezelf nadenkt over wat je net hebt gezien. Op repeat dan maar...

Met ‘Mythandriel’ levert Awaken Solace een ijzersteke opvolger op van het debuut. Overduidelijk is dat de band grootser heeft uitgepakt wat betreft het gebruik van een koor. Ook de zanglijnen en het gebruik van mannelijke cleane vocalen zijn opgekrikt. De plaat klinkt voller en de band is zeker gegroeid. De filmische muziek afgewisselend met verschillende muzikale invloeden maakt het spannend en fijn om naar te luisteren. Uiteraard zijn er de Nightwish, Epica en Xandria invloeden – om er een paar te noemen – maar wederom behoud de band haar eigen geluid. In mijn vorige review vroeg ik mij af waarom de band geen label weet te strikken. Met deze schijf op zak zou dit toch zeker het geval moeten kunnen zijn. Afijn; fans van symfonische en female fronted metal moeten deze mooi vormgegeven digipack gewoon maar aanschaffen want spijt zul je er zeker niet van krijgen. Dit is absoluut een aanrader.

01. Mythandriel in Twilight
02. The Darkening of Fairytales
03. End of Innocence