Geschreven door Rien de Graaf op 2017-09-20 10:58:25

Album Reviews :: Exit Eden - Rhapsodies In Black

Band: Exit Eden - Rhapsodies In Black

Exit Eden is een nieuwe band binnen het genre. De bandleden – of in ieder geval de zangeressen – zijn echter allemaal niet zo nieuw en onbekend. Zo zijn Amanda Somerville (Kiske/Somerville, Trillium, HDK) en Clémentine (Visions Of Atlantis, ex-Serenity) de bekendste 2 van het stel. Marina zou men kunnen kennen van de liveshows van Avantasia en zingt zij bij Phantom Elite. Anna Brunner is daarnaast de vierde vocaliste op deze plaat. Wanneer we naar de tracklist kijken, dan zou dit enorm kunnen afschrikken. De dames hebben er namelijk voor gekozen om bekende en (iets) minder bekende nummers opnieuw op te nemen, maar nu stijlvol gekleed in een symfonisch metal jasje.

Het album begint met de Depeche Mode cover "Question of Time". Direct is duidelijk welke richting de dames op willen. Het blijft herkenbaar maar toch met het heerlijk beloofde symfonische metal sausje. Vervolgens wordt – mede – door een cello het nummer "Unfaithful" ingeluid. Dit was eveneens de eerste single / videoclip die uitkwam voor deze plaat. Er is voor gekozen om het gehele nummer opnieuw te arrengeren waardoor vrijwel alleen de tekst gelijk is gebleven. Dit is direct ook wel een van de sterkste uitvoeringen op deze schijf.

De vierde track "Incomplete" is van origine van de Backstreet Boys. Zodra de vocalen worden ingezet klinkt het direct herkenbaar. De verschrikkelijke ballade is omgetoverd in een mooie ballade welke wél prettig is om naar te luisteren. Op de track "Frozen" (cover van Madonna) heeft de band Simone Simons (Epica) gestrikt om ook mee te zingen. Het resultaat is dan ook super. Wederom blijft het gehele nummer herkenbaar en op een manier waar Madonna trots op mag zijn. Naast "Frozen" is Simone eveneens te horen in het nummer "Skyfall".

"Heaven" doet bij aanvang vermoeden dat dit een ballade is. Gaandeweg zit er echter een flinke opbouw in waarna het los gaat als power ballad. De cover van Katy Perry "Fireworks" passeert als zevende track de revue. Het origineel is meer dan herkenbaar en op het eerste gehoor misschien niet eens direct enorm heftig onder handen genomen. Wellicht doordat het origineel ook al vrij up-tempo is. Toch klinkt het niet al te top40 en blijft het nog wel even hangen. "Total Eclipse Of The Heart" is ook zeker het benoemen waard. Van het origine al mooie nummer is het omgetovert in een nog mooiere versie waarbij Rick Altzi (Masterplan, At Vance) de mannelijke vocalen verzorgd. Ook de overige tracks zijn allen herkenbaar en mega strak uitgevoerd.
Alle dames zijn in ieder nummer te horen. Om de haverklap staat er weer een andere zangeres achter de microfoon en allen leveren ontzettend goed werk. Toch gebied eerlijkheid te zeggen dat – naast AmandaAnna toch echt het meeste opvalt, jeetje wat een strot heeft die vrouw.

Met het album 'Rhapsodies In Black' levert Exit Eden een dijk van een debuut af. Toch was mijn eerste gedachte wel; ‘lekker makkelijk scoren zo...’. Ondanks dat het allen stuk voor stuk covers zijn weet de band het te laten klinken alsof het eigen werk is. De nummers zijn allen op respectvolle wijze naar de originele artiesten onder handen genomen. Het geheel klinkt onzettend strak, vol en vooral: bombastisch. Alle tracks zijn bekend en door de manier waarop Exit Eden het brengt weten zij pop en metal goed samen te brengen. Fans van het genre zouden dit zeker eens moeten luisteren. Toch denk ik dat – ondanks dat dit een onzettend sterke plaat is – hij ietsjes meer geschikt is voor mensen die de female fronted metal aan het ontdekken zijn, maar hij werkt ook erg lekker als meezinger in de auto!

1. Question Of Time (Depeche Mode-cover)
2. Unfaithful (Rihanna-cover)
3. Incomplete (Backstreet Boys-cover)