Geschreven door Rien de Graaf op 2017-09-25 12:41:46

Album Reviews :: Solitude Within - Disappear

Band: Solitude Within - Disappear
Label: Boxfish Records / Hardlife Promotion

Solitude Within is een nieuwe female fronted metal band. Het gezelschap is afkomstig uit België en brengt met het album 'Disappear' haar debuut. De band zegt zelf haar inspiratie te halen uit bands als Delain, Nightwish en Therion. Op naar de plaat dan maar, dit schept immers hoge verwachtingen.

De plaat opent met "Fade Away". Dirtect bij aanvang van het nummer doet het wat denken aan Delain. Lichtelijk wat klassieke elementen, synths en vette drums passeren de revue. Zangeres Emmelie is geen opera zangeres, maar heeft een fijne rockstem. Zo nu en dan wordt er een klein effectje op haar stem gezet wat net dat beetje extra geeft. Toch is deze track meer rock dan metal.

"Blame" is de tweede track en weet de luisteraar direct bij de ballen te grijpen. De muziek en vervolgens de zang. Het is allemaal behoorlijk catchy wat maakt dat – met name het refrein - nog een lange tijd blijft hangen. "Morrigan" komt wat traag op gang. In eerste instantie lijkt dit dan ook een ballad te zijn. Zodra de rest van de band bijsprint blijkt dit niet het geval. Op vocaal gebied lijkt er wat te worden gezocht naar wat het beste klinkt. Daarbij lijkt het alsof de synths verschillende malen wat verloren worden ingezet. Het zou mooier zijn geweest wanneer er na het gebruik van deze synths de boxen zouden ontploffen van bombast, maar dit blijft helaas uit. Ook lijkt de mix wat achter te blijven. Jammer want an sich is dit een grappig nummer.

"Fly" begint wat traag maar al snel ontwikkeld zich dit nummer tot een aangrijpend symphonic metal-nummer. Pianosynths hebben een promininte rol wat maakt dat de zang ontzettend sterk uit de verf komt. "Burn" is een zeer gevarieerde track. Zo worden de drums afgewisseld met rustige stukken. En met name in die rustige stukken weet Emmelie je als luiseraar te grijpen waarna de overige bandleden je weer wegsleuren bij deze sirene. Dit maakt dit toch één van de sterkere tracks op deze schijf.

"In My Mind" laat bij aanvang wat Nightwish elementen doorklinken. Dit duurt echter niet erg lang en al snel knalt de band de speakers uit. "Turn Away" laat dan weer de Delain elementen doorklinken. Dit blijft het gehele nummer wat hangen. Zowel qua muziek als qua zang alleen is het minder bombastisch als eerder genoemde band. Vrij klassiek – Wagner – opent "Paralyzed" waarna ook lichtelijk wat electro elementen te horen zijn. Dit is echter maar kort en wat in de verte. Met deze track wordt toegewerkt naar de hekkensluiter "In The Dark". De afwisseling in deze track is super; fijne stem, wisseling tussen zang en gesproken woorden, akoestische gitaar, bombast. Een perfecte afronding voor deze plaat dus.

Met 'Disappear' presenteert Solitude Within een prima debuut. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik – naar aanleiding van de omschrijving – meer had verwacht. De band zegt inspiratie bij grote bands weg te halen, maar in de vertaling naar haar eigen muziek klinkt dit niet geheel door en dan met name het gitaarwerk lijkt soms wat achter te blijven. Het is absoluut niet slecht, maar zoals ik eerder al schreef; soms is de mix wat minder en lijkt de band ook nog wat zoekende naar een eigen geluid. Ondanks dit laat de band wel duidelijk horen waar zij heen willen en wat haar gedachten zijn. Wellicht zal een opvolger van deze plaat dit alles goed maken, het is immers een debuut van een jonge band die veel goede ideeën heeft en op een groot aantal momenten wel degelijk weet te overtuigen. Fans van Delain en rustiger werk van Within Temptation zullen deze schijf dan ook zeker weten te waarderen.

01. Fade Away
02. Blame
03. Morrigan