Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-10-07 18:14:56

Album Reviews :: Fabulae Dramatis - Solar Time s Fables

Band: Fabulae Dramatis - Solar Time’s Fables
Label: Eigen Beheer
Release: 30 september 2017

Fabulae Dramatis is een band, afkomstig uit België, welke met de plaat ‘Solar Time’s Fables’ haar tweede langspeler presenteert. De band omschrijft haar muziek als “eclectic, diverse and open-minded. We love to push our boundaries and try to look beyond the music genres and cultures”. Een hele mond vol dus en weet hiermee zeker interesse te wekken.

De plaat opent stevig met “Agni’s Dynasty (Fire I)”. Direct is duidelijk dat de band geen woord gelogen heeft; zo wordt je als luisteraar direct al verschillende muziekstijlen gepresenteerd. Het zou dan bij een eerste luisterbeurt ook gigantisch chaotisch kunnen overkomen. Je zou dit dan ook zeker meerdere keren moeten beluisteren. Wat betreft vocalen; grunts, cleane mannelijke zang en een zangeres. Toch denk ik niet dat dit het best gekozen nummer is om de schijf mee te openen want “Stone” weet toch echt beter te overtuigen. Zo net over de helft klinkt er zelfs wat blues / jazz door, waarna de draad weer opgepakt wordt. Er zijn meer bands die dit doen, neem bijvoorbeeld Diabolo Swing Orchestra, alleen weten zij dit toch echt veel beter in de muziek te integreren. Ook de vocalen zijn sterk wisselend; het ene moment zuiver en zeer prettig om aan te horen. Het andere moment klinkt het wat zwak, zonder power en ook de grunts, deze heb ik toch echt wel (veel) sterker gehoord.

Sati” opent rustig. Wat Oosterse elementen lijken door te klinken. Zodra de band bijspringt doet dit met vlagen wat denken aan het oudere werk van Tristania. De vocalen vullen elkaar goed aan en wellicht een van de sterkste tracks op deze schijf. “Sirius Wind” is één van de rustigste tracks op deze schijf. Als je je ogen sluit, dan wordt je meegenomen in een bijna betoverende mantra wat nog eens extra wordt versterkt door de – in dit nummer – alleen vrouwelijke vocalen. Dit wordt vervolgens nogmaals gedaan met “Nok Terracottas”.

Met het instrumentale “Forest” wordt je als luisteraar doorgeleid naar “Roble Para El Corazón” welke Italiaanse invloeden lijkt te hebben. De afwisseling in mannelijke en vrouwelijke vocalen weten dit gevoel extra te benadrukken. Het is niet het hardste of meest bombastische nummer, maar toch blijft het hangen. “Barren” is de hekkensluiter. Ook hier worden verschillende stijlen weer gemixt. Het is een vrij technisch nummer welke niet stijf staat van bombast. Een paar rustige maar toch mooie solo’s op het einde sluiten de schijf dan toch echt af.

Met ‘Solar Time’s Fables’ levert Fabulae Dramatis een prima tweede langspeler. Wanneer je de band en de muziek niet kent is dit een schijf die je toch echt verschillende malen moet beluisteren om het geheel te kunnen waarderen en alles eruit te kunnen halen wat het bied. Het begin van de plaat is dan ook een vrij taaie hap. Daarbij lijkt de band er met name op vocaal gebied nog even in te moeten komen, maar dit wordt naarmate de plaat vordert beter. Of dit een plaat is die iedereen even goed zal kunnen waarderen? Ik ben (helaas) bang van niet. Het zijn veel verschillende stijlen door elkaar wat maakt dat het soms wat chaotisch en rommelig overkomt. Het is dan ook absoluut geen typische female fronted metal plaat met veel bombast, koren en symfonische elementen.
Zodra je de CD echter meer dan 1 luisterbeurt gunt zal je merken dat het steeds beter wordt en je het steeds meer zult kunnen waarderen. Toch raad ik fans van het 'typische' genre ‘female fronted metal’ aan eerst even wat tracks op internet te beluisteren alvorens dit aan te schaffen. Echter eenmaal overtuigd, dan is dit een ijzersterke plaat.

1.Agni's Dynasty (Fire I)
2.Stone
3.Heresy (Steel)