Geschreven door Rien de Graaf op 2017-10-13 12:11:55

Album Reviews :: VUUR - In This Moment We Are Free - Cities

Band: VUUR - In This Moment We Are Free - Cities
Label: InsideOut Music
Release: 20 oktober 2017

Anneke van Giersbergen, bij een groot aantal mensen bekend als (oud)zangeres van The Gathering. Toen Anneke in 2007 besloot de groep te verlaten en zelf verder te gaan heeft deze hard werkende duizendpoot verschillende albums uitgebracht. Zo heeft deze dame verschillende solo platen onder verschillende namen, werkte zij mee aan verschillende projecten en met verschillende artiesten (oa The Gentle Storm & Devin Townsend) en komt zij nu met haar nieuwe band VUUR en het daarbij horende debuut ‘In This Moment We Are Free – Cities’.

De plaat opent met "My Champion". Deze track is al even te beluisteren op verschillende kanalen middels een video. Direct valt het meer progressieve geluid op, iets wat op de vorige platen een stuk minder was. Het stampt stevig door en zoals we van Anneke gewend zijn wordt dit alles voorzien van heerlijke vocalen en mooie zanglijnen. Met vlagen lijkt dit zelfs wat terug te grijpen naar de The Gathering periode. Ook "Time" is een lekkere track met flink wat progressieve invloeden, waarbij alle bandleden meer dan de ruimte krijgen om te knallen. Op vocaal gebied lijkt dit iets krachtiger als het voorgaande nummer. Toch weet deze dame kippenvel te bezorgen door haar power af te wisselen met zachte breekbare momenten.

"The Fire" opent sterk en pakt de luisteraar direct stevig beet. Dit begint al met een hoge noot waarna er een rust ontstaat ,waarna het weer knalt. Dit is zeker een track die nog een lange tijd blijft hangen en die je vaker wilt horen. "Freedom" zet rusig in en had zo een track van eerder werk van Anneke kunnen zijn. Het lijkt in de eerste instantie wat luchtiger, maar zodra de band bijspringt is toch echt wel duidelijk dat dit VUUR is wat we horen, ondanks dat dit een van de rustigere tracks is.

"Valley Of Diamonds", "Your Glorious Light Will Shine" en "Save Me" hebben een groot aantal overeenkomsten met The Gentle Storm en dan met name de manier van zingen en het gebruik van instrumenten. Begrijp me niet verkeerd; VUUR is harder, progressiever, maar toch doet het denken aan eerder genoemde band. Hekkensluiter "Reunite!" bezorgt toch echt kippenvel. Het opent rustig, breekbaar en emotioneel. De vocalen zetten dit gevoel nog eens extra kracht bij. Zodra het nummer de 2 minuten aantikt ontpopt deze track zich tot een soort ijzersterke powerballade welke steeds verder groeit tot een prachtige prog track. Dit is met recht een super mooie afsluiter voor deze vette schijf. Uiteraard zijn alle tracks het bespreken waard maar dit is gewoon een plaat die je zélf moet gaan beluisteren, punt.

Dat Anneke van Giersbergen een harde werker is moge duidelijk zijn. Verschillende solo platen, meewerken met projecten en andere bands / artiesten en nu haar nieuwe band presenteren... Je zou denken dat de inspiratie een keertje op is. Met VUUR wordt echter het tegendeel bewezen. Het betreft een ijzersterk debuut van een gezelschap welke allen inmiddels geen onbekenden meer zijn. Toch blijft het altijd spannend of een plaat wel zal aanslaan of niet. Met Joost van den Broek als producer, een geweldige zangeres en topmuzikanten aan boord kán het bijna niet misgaan en inderdaad; er wordt een ijzersterke plaat gepresenteerd. Fans van het genre zullen hier zeker warm voor lopen. Fans van ouder werk van The Gathering zullen deze schijf ook omarmen en wanneer je houd van progmetal met vrouwelijke vocalen, ook dan zal je dit zeker kunnen waarderen.

1. My Champion - Berlin
2. Time - Rotterdam
3. The Martyr And The Saint - Beirut