Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-10-26 15:38:47

Album Reviews :: Powerman 5000 - New Wave

Band: Powerman 5000 - New Wave
Label: Pavement
Release: 27 oktober 2017

Op 27 oktober verschijnt dan eindelijk het nieuwe Powerman 5000 album ‘New Wave’. Fans laten op social media hun ongeduld blijken na het verschijnen van single “Sid Vicious In a Dress” en geef ze eens ongelijk. De track heeft alles wat je van een Powerman 5000 nummer mag verwachten; vette beats, gave riffs en de campy teksten die worden gebracht door de herkenbare vocals van oprichter en zanger Spider One.

New Wave’ trapt lekker af met “Footsteps and Voices” waarop meteen duidelijk wordt dat Powerman 5000 met ‘New Wave’ het wiel niet opnieuw uitgevonden heeft. Al sinds ‘ Tonight the Stars Revolt!’ uit 1999, is de sound van de band relatief consequent geweest. Deze herkenbare sound zorgt er ook voor dat je Powerman 5000 met gemak uit een rijtje van een honderdtal industrial of rock acts kan halen. Dit wil niet zeggen dat ‘New Wave’ saai of voorspelbaar is. Oké dat laatste misschien een beetje, maar niet op een slechte manier.

Tweede track “Hostage” is een heerlijke uptempo knaller die het naast op de plaat ook live goed moet gaan doen, wat ook meteen geldt voor de single “Sid Vicious In a Dress” die op de plaat als derde voorbij komt.

Dat Spider enigszins idolaat is van David Bowie kwam al naar voren met de cover van “Space Oddity” op het cover album ‘Copies Clones & Replicants’ uit 2011. Ook op ‘New Wave’ komt een, niet erg subtiele verwijzing naar David voorbij op het nummer “David Fucking Bowie”. Een nummer met de oproep vooral niet te vergeten van het leven te genieten en een voorbeeld te nemen aan Bowie.

Na het campy maar catchy “Cult Leader” komt het rustige en serieuze “No White Flags” na alle uptempo dansbare nummers als een verrassende onderbreking. “No White Flags” is zeker een mooi nummer, maar had wellicht beter gewerkt als hekkensluiter. Met een plaatsing midden in het album is het toch een beetje alsof iemand een goed feestje stillegt voor een serieuze boodschap. De boodschap wil je wel horen, maar doe maar even achteraf. Zoiets.

Thank god is daar dan “Thank God” die met dubbel het tempo en een heavy industrial sound de vertraging van zojuist weer helemaal goed maakt. “Die On Your Feet”, “Get A Life” en “Run For Your Life” zetten de bekende Powerman 5000 sound en het tempo weer voort en sluiten het album waardig af.

What’s in a title? ‘New Wave’ is een nieuwe golf fijne, typische Powerman 5000 nummers. Fans krijgen precies wat ze verwachten en verlangen. Als je de sound van deze Industrial rockers digt haal je deze plaat in huis.

1. Footsteps and Voices
2. Hostage
3. Sid Vicious in a Dress