Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-11-03 17:55:47

Album Reviews :: Beyond God - Dying To Feel Alive

Band: Beyond God - Dying To Feel Alive
Label: Painted Bass Records
Release: 9 November 2017

Begin 2016 mochten wij van Metalkrant het debuut van Beyond God reviewen. Over het debuut waren wij enthousiast en de review werd dan ook afgesloten met ‘absoluut een aanrader’. Nu komt de band met haar tweede langspeler en deze draagt de titel ‘Dying To Feel Alive’. Snel luisteren en kijken of deze plaat het niveau van de eerste plaat overtreft...

De plaat opent met “Continuum”, een instrumentaal intro om vervolgens over te gaan in “The Collector”. Wat opvalt is dat het geluid van de band niet bijzonder veel veranderd is; men gaat verder waar de vorige plaat ophield. “No Other Way”, de derde track, weet echter wel direct de aandacht te pakken- en ook vast te houden. Bij aanvang doet dit wat denken aan eerder werk van Tristania door de opbouw van de muziek en enkele half gesproken / gezongen woorden van Meryl. Zo net over de helft wordt dit Tristania gevoel nog eens extra benadrukt door lekker gitaar- en drumwerk.

Helios” is de eerste track waarbij een koor wordt ingezet. Niet groots zoals bijvoorbeeld Epica of Nightwish, maar juist subtiel en ook alleen daar waar het ook echt iets toevoegt. “When Lightning Strikes” knalt nog even flink de boxen uit alvorens de band de luisteraar meeneemt in een soort mix van fantasy-film muziek en metal. De afwisseling in de muziek en de gesproken woorden zo halverwege maken dit tot een erg interessante track. Met “All In All” mag je als luisteraar even tot rust komen. Het is een piano ballade welke zich tot het einde ontpopt tot een kippenvel trekkende powerballad om vervolgens toch met enkele noten op piano weer af te sluiten. De gehele track doet mij persoonlijk erg denken aan werk van Evanescence. Begrijp mij niet verkeerd in deze; het blijft Beyond God!

De titeltrack “Dying To Feel Alive” doet bij aanvang vermoeden dat ook dit een rustigere track zal zijn. Dit blijkt echter  absoluut niet het geval want al snel krijgt zangeres Meryl bijval van een koor en uiteraard de muzikanten van deze club. Dit nummer is wellicht het meest veelzijdigste op deze schijf. Verrassend is met name het instrumentale stuk tegen het einde van het nummer wat zo in de verte lichtelijk wat geïnspireerd lijkt te zijn door Pink Floyd.

Met “This Inner Fight” brengt de band een duet met John ‘Jaycee’ Cuijpers. Een ontzettend mooie en sterke hekkensluiter. Voor je het weet ben je dan ook alweer ruim 50 minuten verder, op play dan maar weer. Maar wacht! Laat je de laatste track nog even iets langer doorlopen, dan mag je als luisteraar nog even kort genieten van een instrumentaal stuk voordat de CD dan toch echt het einde heeft bereikt.

De gehele plaat staat als een huis en kent eigenlijk niet echt zwakke momenten. Natuurlijk blijft de ham-vraag; heeft deze club haar debuut overtroffen? Helaas kan ik niet volmondig ja zeggen. Het is wederom een ontzettend sterke schijf, absoluut. De band komt niet ineens met een geheel nieuw geluid en toont een hoop overeenkomsten met de eerste plaat. Natuurlijk zijn er punten verbeterd en aangepast, maar het debuut was al ontzettend sterk en met ‘Dying To Feel Alive’ hebben zij een prima opvolger. Als je het debuut van deze band kent- en goed vond dan kun je deze schijf blindelings aanschaffen. Tegen alle fans van het female fronted metal genre die deze band (nog) niet kennen wil ik zeggen; ga deze band eens beluisteren en gewoon maar aanschaffen die plaat!

1. Continuum
2. The collector
3. No other way