Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-11-03 18:15:17

Album Reviews :: Anti-Flag – American Fall

Band: Anti-Flag – American Fall
Label: Spinefarm Records
Release: 03-11-2017
Review geschreven door: Jeroen Verel

Hoewel de eerste single, en tevens opener van ‘American Fall’, “American Attraction” met haar catchy dansbare refrein en radiovriendelijke sound (inclusief geautotunede vocals van zanger Justin Sane) niet bij iedereen wist aan te slaan, zal dat niet gelden voor 'American Fall' in zijn geheel. In tegendeel. Anti-Flag levert met hun jongste studioalbum een plaat af die zowel de doorgewinterde Anti-Flag fan als de algemeen liefhebber van punkrock gehoord moet hebben.

Anti-Flag gaat al heel wat jaren mee. De maatschappijkritische punkrock van het viertal werd in 1988 voor het eerst de ether ingeslingerd. Een aantal verschillende line-ups en diverse studioalbums vol muzikale groei verder komen we bij het inmiddels 12de album van de band aan. ‘American Fall’ is een logische opvolger van het in 2015 uitgekomen ‘American Spring’ waarop de band meer variatie in hun songwriting liet horen dan voorheen en zelfs de samenwerking met niemand minder dan Rancid’s Tim Armstrong opzochten voor de single “Brandenburg Gate”.
De invloed van Armstrong klinkt op ‘American Fall’ door in tracks als het tekstueel luchtige “Trouble Follows Me” en de punkrock anthem “Finish What We Started” die beide niet hadden misstaan op een Rancid album.

Ook op ‘American Fall’ durft Anti-Flag een nieuw richting op te slaan met een heuse skapunk track. “When The Wall Falls” is niet alleen één van de meest opvallende, maar ook één van de sterkste tracks op ‘American Fall’. Met The Clash als één van de grootste invloeden van Anti-Flag is het eigenlijk vreemd dat de band niet vaker met serieuze ska-invloeden speelt. “When The Wall Falls” laat horen dat de skapunk sound perfect werkt voor Anti-Flag en het is dan ook te hopen dat we dit soort tracks in de toekomst vaker van de band mogen gaan horen.

Natuurlijk zijn Anti-Flag hun roots niet vergeten en is er naast de vernieuwende elementen ook genoeg ruimte voor in-your-face punkrock met een dikke dosis maatschappijkritiek. Met teksten als “We’ll never have our diginity, untill all you fascists are six feet deep” in het nummer “The Criminals” laat Anti-Flag horen nog altijd geen blad voor de mond te nemen als het op hun idealen aankomt.
Op openingstrack "American Attraction" wordt het belang van afleidingen voor het volk, voor machthebbenden en het behalen van hun politieke doeleinden, aan de kaak gesteld. Kritiek op onze constumptiemaatschappij komt in de vorm van het aggressieve “Liar” en op het grimmige “Digital Blackout” wordt aandacht besteed aan de posttraumatische stress van militaire drone bestuurders. De single “Rascists” moet ook zeker genoemd worden wanneer het over het belang van de lyrics gaat. En niet alleen daarom, want deze harde veroordeling van discriminerende uitingen of gedachtes is niet alleen tekstueel hard en sterk, maar brengt ons ook bij de echte basis, de antifascistische rauwe punkrock, van Anti-Flag.

Het is mooi om te horen dat een band als Anti-Flag zo aan haar idealen vast kan houden, de roots niet vergeet en toch open staan voor succesvolle muzikale vernieuwingen zoals ook de catchy hekkensluiter “Casualty”, die de potentie heeft ook bij een meer algemeen publiek aan te slaan.

American Attraction” is dan ook een valse start op ‘American Fall’. Een album dat de herkenbare sound van Anti-Flag op een succesvolle manier durft te voorzien van enkele vernieuwingen waarvan we sommige eigenlijk veel eerder hadden willen horen. Zoals altijd zijn de teksten actueel en recht voor zijn raap en worden harde rauwe punkriffs vergezeld door catchy refreinen die erom vragen keihard meegeblerd te worden. ‘American Fall’ is dan ook een must-listen voor elke punkrocker.

1. American Attraction
2. The Criminals
3. When The Wall Falls