Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-11-19 15:18:40

Album Reviews :: Metalite - Heroes In Time

Band: Metalite - Heroes In Time
Label: Inner Wound Records

Metalite is een Zweedse female fronted metal band. De band bestaat nog maar relatief kort en brengt met ‘Heroes In Time’ haar debuut, welke met 11 tracks zo’n 47 minuten klokt. Wat direct bij aanvang duidelijk is, is dat dit wel eens een vette plaat zou kunnen worden. Wat ook direct opvalt zijn de grote overeenkomsten met genre-genoot Amaranthe.

De schijf opent met het nummet "Afterlife", welke al enige tijd als music video is te bekijken en te beluisteren. De catchy zanglijnen, ondersteunt met even catchy muziek maakt dit een goede opener. De tweede track "Purpose Of Life" gaat hier lekker verder. Het is up-tempo en stilzitten, dat is er zeker niet bij. "Nightmare" had zo van een Amaranthe plaat kunnen komen, en dan met name hoe Emma de track opent. Jake Svensson (Wigelius) verzorgt in dit nummer overigens een vette solo al behoort hij niet tot de vaste line-up.  Er worden veelal elektronische elementen gebruikt wat zich op een fijne en positieve manier voortzet in de track "The Hunter".

De titeltrack "Heroes In Time" is een lekker snel nummer welke zelfs wat agressiefs over zich heeft . "Power Of Metal" is ietjes rustiger. Het is bij lange na geen ballade, maar er wordt wel iets wat gas terug genomen. Echt rust krijg je pas tegen het einde van deze schijf met "In The Middle Of The Night", dat met een pianostuk begint en zich zo halverwege ontpopt tot een soort power ballade.

Eigenlijk zijn alle tracks het bespreken waard. Toch moet ik wel vermelden dat het – ondanks dat het een vette plaat is – wel zo nu en dan veel van hetzelfde klinkt. Gelukkig bied de tweede helft van deze schijf ietwat meer variatie en dan met name in het gitaar- en drumwerk. Toch zou ik me kunnen voorstellen dat je de plaat al snel wel kent en dat het wat repetatief zal gaan klinken.

Met 'Heroes In Time' brengt Metalite een ontzettend vet debuut. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat deze band maar zo een zuster van Amaranthe had kunnen zijn. Eén van de kleine verschillen is dat Metalite geen grunts en cleane mannelijke vocalen gebruikt en dat deze band iets minder afwisseling bied in haar muziek. Wellicht gaat deze afwisseling komen op een tweede langspeler. Qua productie is alles dik in orde. Soms misschien iets te dik in orde; het is allemaal goed glad gestreken. Ondanks deze negatieve klanken is dit absoluut geen slechte schijf. Houd je van een band als Amaranthe of gewoon van dansbare, opnbeurende metal met electronica, dan is dit absoluut een plaat voor jou! Helemaal tegen de fans van het genre female fronted metal wil ik zeggen; aanschaffen die handel!

1. Afterlife
2. Purpose Of Life
3. Nightmare