Album Reviews :: Power Quest - Sixth Dimension

Band: Power Quest - Sixth Dimension
Label: Inner Wound Records
Release: Out Now!
Review geschreven door Caitlin Ars

Line-up

Het is lang stil geweest rondom het Engelse Power Quest. De laatste keer dat deze power metal-band van zich liet horen is inmiddels alweer 6 jaar geleden. Nu is hier in 2017 toch eindelijk de opvolger van ‘Blood Alliance’ en deze heet ‘Sixth Dimension’. Met hun zesde album laat Power Quest zien dat ze ondanks de lange stilte het niet verleerd zijn om degelijke metal te maken en dit album is eigenlijk precies het werk wat je van deze band kan verwachten. Snelheid, keyboards, hoge uithalen en melodieus.

“Lords of Tomorrow” opent het album, een snel en melodieus nummer. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het klinkt lekker, maar ik was dit nummer eigenlijk al zo weer vergeten. Deze track wordt opgevolgd door “Starlight City”, wat al gelijk een stuk leuker klinkt. Het tempo tijdens de coupletten ligt lager, maar voor de solo maakt het helemaal goed. Het volgende wat de revue passeert is “Kings and Glory”. In dit nummer heb ik het idee dat de melodie die steeds terugkeert me doet denken aan een kerstliedje, maar verder vind klinkt het zeker niet verkeerd.

De opvolger heet “Face the Raven” en dit is misschien wel de minst interessante track van de plaat. Het klinkt heer standaard en het pakt totaal niet. “No More Heroes” klinkt weer compleet, op een positieve manier. Het is wat rustiger en wat commerciëler, maar ik heb hier toch meer van genoten dan van het vorige lied. Zowel “Revolution Fighters” als “Pray for the Day” verdwijnen wat tussen de nummers, maar gelukkig maakt “Coming Home” weer een hoop goed. Dit nummer doet mij zelf het meest denken aan de Power Quest zoals ik die al jaren ken en is veruit het beste nummer op het album.

Afsluiter en titelnummer “The Sixth Dimension”  kan hier helaas ook niet tegenop. Het tempo ligt wat laag en het stuk dat door Anette Olzon, bekend van Nightwish, wordt gezongen voegt vrij weinig echt toe. Wat mij betreft hadden ze het laatste nummer achterwege gelaten zodat het album wat sterker had geëindigd.

'Sixth Dimension' van Power Quest is geen slecht album, maar allesbehalve bijzonder. Muzikaal levert de band wat je van ze kan verwachten, maar de meeste liedjes klinken wel standaard en er sprong weinig echt er bovenuit. De nummers op het album deden me vooral denken aan hun vorige cd ‘Blood Alliance’. Als je een fan bent van Power Quest is het in ieder geval de moeite waard om het album een kans te geven, anders zou ik je aanraden om het van te voren te beluisteren om te kijken of het album wel wat voor je is.

1. Lords of Tomorrow
2. Starlight City
3. Kings and Glory