Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-02-12 19:48:14

Album Reviews :: Amberian Dawn - Darkness Of Eternity

Band: Amberian Dawn - Darkness Of Eternity

Amberian Dawn brengt met ‘Darkness Of Eternity’ alweer haar achtste langspeler, waarbij dit de derde plaat is waarop zangeres Capri te horen is (dan reken ik Re-Evolution even niet mee). Het meest opvallende sinds deze line-up is dat het geluid van de band sterk veranderd is en zij hebben gekozen voor behoorlijk wat ABBA invloeden. Op de laatste release ‘Innuendo’ kwam dit het sterkste naar voren. Destijds was ik persoonlijk erg enthousiast over deze schijf. Eerlijkheid gebied mij te bekennen dat deze schijf nog maar bijzonder weinig rondes maakt in mijn CD speler. Zal dat met deze release anders zijn?

De CD opent met "I’m The One". Geen ABBA geluid maar een lekker up-tempo nummer met sterke en stevige drumpartijen. Een mooie opener dus! Zodra "Sky Is Falling" wordt ingezet is het duidelijk dat de band nog steeds een gigantisch hoog ABBA gehalte weet te behouden. De zanglijnen en de refreinen, als je niet beter zou weten zou je denken dat dit niet eerder uitgebracht materiaal van deze club is. Ik bedoel, als mijn bejaarde bovenbuurvrouw dit leuk vindt en zegt dat zij zich niet kan herinneren dat ABBA zo up-tempo was, dan mogen wij toch concluderen dat mijn bevindingen kloppen. Afijn, neemt niet weg dat dit wel een erg lekker nummer is die je na 2x luisteren kunt meezingen. Live zal dit het ook zeker erg goed doen. Dat ABBA een grote invloed heeft op de muziek is terug te horen in andere tracks als "Maybe", "Abyss" en "Breath Again".

Naast dit alles zijn er ook een aantal tracks te vinden zoals "Dragonflies", welke lekker up-tempo zijn. Daar komt bij dat er in deze track verschillende invloeden samensmelten; power metal, prog en de symfonische elementen zijn allen aanwezig. Dit komt ook weer terug in "Golden Coins" en "Ghostwoman". Afsluiter "Symphony Nr. 1, Part 2 – Darkness Of Eternity" is een vervolg, waarvan het eerste deel op voorganger 'Innuendo' te vinden is. Wat mij betreft een perfecte filmische afsluiter.

'Darkness Of Eternity' is een ontzettend fijne schijf van Amberian Dawn. Net als zijn voorganger bevat deze plaat behoorlijk wat ABBA elementen al is het hier wat beter gedoseerd. Waar voorganger ‘Innuendo’ dit over de gehele linie erg had, is het op deze schijf wat meer 50/50, wat maakt dat het meer variatie bied. Daar komt bij dat de mix net wat beter lijkt te zijn. De kwaliteiten van alle bandleden komen op deze release ook net wat lekkerder naar voren. Wat mij betreft overtreft 'Darkness Of Eternity' de laatste release van deze band. Of deze CD vele rondes zal maken in mijn CD speler, dat zal moeten blijken. Ik weet in ieder geval wel dat dat meer zal zijn dan de vorige plaat. Mensen die net komen kijken binnen het genre; kopen! Dit is een perfecte plaat om kennis te maken met het genre en aan de (doorgewinterde) fans van het genre; ook jullie kunnen deze plaat gewoon aanschaffen al zou ik wel eerst even van tevoren luisteren of je al het ABBA-achtige kan verdragen, want als je dat kunt dan is het is wel een ontzettend vette plaat.

1. I’m The One
2. Sky Is Falling
3. Dragonflies