Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-03-28 20:51:20

Album Reviews :: Valis Ablaze - Boundless

Band: Valis Ablaze - Boundless
Labels: Long Branch Records
Release: 6 april 2018

Het uit de UK afkomstige Valis Ablaze wist met hun vorige EP, getiteld ‘Insularity’ een sterke indruk te maken en ze werden meteen een band om in de gaten te houden. De band heeft onlangs getekend bij Long Branch Records / SPV en brengt daar nu hun debuutalbum ‘Boundless’ uit. Hoe doet Valis Ablaze het met ‘Boundless’?

Valis Ablaze liet eerder al horen muzikaal ergens tussen bands als Tesseract en Periphery te vallen, zonder een kloon van deze bands te worden. Op ‘Boundless’ laat Valis Ablaze horen dit geluid verder te hebben ontwikkeld.
Er wordt op dit album een prachtige volle sound neergezet. Sterke, sferische en melodische nummers volgen, met krachtige clean en melodische vocals die je meenemen in de sfeer die de band met de tracks wilt neerzetten. Opener “Afterlight” start rustig en laat gelijk bovenstaande elementen horen. Ook dit keer weet de band een sterke indruk te maken.

Ik noemde eerder dan wel de invloeden van bijvoorbeeld Tesseract, maar Valis Ablaze is een stuk heavier. Zo gaan de gitaren van sferisch en melodieus, naar heavy, krachtige riffs. Net als de vocals die hier en daar heavy uit de hoek komen en perfect de clean vocals bij staan. “Evade” en de single “Paradox” zijn hier goede voorbeelden van, net als ook “The Static Between Us”.

Het gitaarwerk in “Faster Than Light” is wat technischer, progressiever gericht, waarbij het progressieve goed naar voren komt. Valis Ablaze werkt op deze track samen met instrumental/djent gitarist Sithu Aye. Dit nummer is muzikaal een stuk heavier dan wat we van Valis Ablaze tot nu toe te horen hebben gekregen. Een sterke ontwikkeling in de sound van de band en het maakt het meteen tot één van de sterkste tracks op ‘Boundless’. Een aanrader voor de progressive metal fan.

Ook “Frequency” liet de band eerder horen en is een samenwerking met Drewsif Stalin. De derde en laatste samenwerking op dit album vinden we op “Reflections”, waarin Valis Ablaze de samenwerking aangaat met gitarist Reece Fullwood. Dit is het laatste nummer op het album en tevens ook een van de sterkste tracks op ‘Boundless’, waarmee de band het album ijzersterk afsluit. Het nummer is melodisch, bevat fantastisch gitaarwerk en de vocals maken het geheel sterk af. Absoluut nog een must listen.

Boundless’ van Valis Ablaze is absoluut een aanrader en een waardige opvolger van de ‘Insularity’ EP. Op dit debuutalbum van de band laten ze muzikale groei horen en bevestigen zichzelf als een sterke band. ‘Boundless’ is melodisch, vol emotie, intens, vol sfeer en bevat genoeg heaviness waar nodig. Mocht je de band nog niet kennen en wel van een potje progressieve metal houden? Geef dan zeker Valis Ablaze en dit album een kans. Aanrader!

1. Afterlight
2. The Crossing
3. Lumen