Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-04-17 15:39:51

Album Reviews :: Tesseract - Sonder

Band: Tesseract - Sonder
Label: Kscope
Release: 20 april 2018

Binnen de progressieve metal kun je niet om het Britse Tesseract heen. De band wordt gezien als één van de pioniers van het djent genre en de Tesseract sound is vrij herkenbaar in de tracks die de band uitbrengt. Met ‘Sonder’ brengt de band hun vierde studio album uit, wat de opvolger is van het in 2015 uitgebrachte en goed ontvangen album ‘Polaris’. Hoe doet Tesseract het op ‘Sonder’?

Tesseract klinkt op ‘Sonder’ op momenten heavier dan we tot nu toe van de band gehoord hebben. De band laat dit bij de opener “Luminary” al horen als ook bij het opvolgende “King”. Vooral “King” is misschien wel één van de beste tracks uit de carrière van Tesseract tot nu toe. Het gitaarwerk is super sterk, net als het drumwerk, de riffs komen hard aan en de veelzijdigheid van de vocals van zanger Daniel Tompkins komen op “King” perfect naar voren. Tompkins laat horen dat hij zeker tot één van de betere zangers van dit moment hoort en de band laat horen muzikaal gegroeid te zijn.
Tesseract is goed in het creëren van een perfecte muzikale sfeer en een vol geluid en ook dat doen ze op ‘Sonder’.

Orbital” zorgt voor een rust momentje na de impact van “King”, waarna de band verder gaat met “Juno”. Een track dat met een funky, zware progressief tintje van start gaat om tijdens het refrein te knallen op een typerende Tesseract manier. Dit is misschien wel het meest progressieve nummer op dit album. De synth spacy “Beneath My Skin” is een nummer dat misschien aan je aandacht verloren zou kunnen gaan, afgaande van het begin van de track. Mocht dit voor jou ook het geval zijn, luister dan toch even verder tot aan het refrein, wat het absoluut nog de moeite waard maakt om te luisteren.

Een ander hoogtepunt op het album is "Smile", het één na laatste nummer op 'Sonder'. De bas en drums zijn op de voorgrond aanwezig op deze track en klinken vet. Op “Smile” horen we Tesseract ook weer wat experimenteren en we krijgen hier ook weer de screams van Tompkins te horen, die we toch al een tijdje gemist hebben. Klinkt lekker. “Smile” is dan ook gewoon een hele vette, opbouwende track die telkens beter wordt, waardoor je meegetrokken wordt en geen andere optie hebt dan naar de verdere ontwikkeling van “Smile” te blijven luisteren.
Het album wordt afgesloten met het kortere, 2.37 minuten durende "The Arrow", dat meer als een outro voor 'Sonder' geldt.

Er is geen twijfel aan de kracht van de muziek van Tesseract en op ‘Sonder’ laat de band een paar van hun beste tracks horen. Met 8 nummers en een speelduur van 36 minuten is dit het kortste album van de band en zo voelt het ook wel aan, vooral als daar interlude tracks als “Orbital” tussen zitten. Tracks als “King” en “Smile” zijn ijzersterk en verdienen het om beluisterd te worden en hoewel de band de kracht van die nummers niet over het hele album weet vast te houden, laten ze wel horen zich verder ontwikkeld te hebben.
Tesseract fans zullen ‘Sonder’ dan ook zeker weten te waarderen en ook voor de progressive metal liefhebber is dit een aanrader.

1. Luminary
2. King