Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-04-23 20:20:06

Album Reviews :: Skindred - Big Tings

Band: Skindred - Big Tings
Release: 27 april 2018

Skindred is een band met een nagenoeg smetteloze reputatie wat releases betreft. Om nog maar niet te beginnen over hun energieke en feestelijke liveshows.  Het is inmiddels 3 jaar geleden dat de band vriend en vijand wist te verrassen met het geweldige ‘Volume’ waarop we muzikaal gezien door de geschiedenis van het, inmiddels 20 jarige, bestaan van de band werden meegenomen.
27 april zal dan eindelijk de opvolger van ‘Volume’, ‘Big Tings’ genaamd,  het levenslicht zien. De eerste twee singles, “Big Tings” en “Machine”, klonken veelbelovend. Gaat Skindred met ‘Big Tings’ weer een knaller afleveren?

Wat bij een eerste luisterbeurt ongetwijfeld op zal vallen is dat ‘Big Tings’ veel toegankelijker klinkt dan veel van de oudere releases van de band.
Op hun eerdere releases wisselde Skindred hun meer heftige klinkende werk af met meer radiovriendelijke nummers. Op ‘Big Tings’ shift de band meer van metal naar rock en hier en daar zelfs pop. Een creatief besluit waarmee de band een risico neemt, want het is goed mogelijk dat niet elke fan van het oudere werk van Skindred deze verandering gaat waarderen.

Album opener en single “Big Tings” is een goede introductie voor het album en een sterke single. De track klinkt catchy en heeft een hoog meezinggehalte. De gitaren blijven hier echter wel wat op de achtergrond en die krijgen pas meer ruimte op “That’s My Jam”, waarop we zanger Benji Webbe ook voor het eerst op ‘Big Tings’ zijn clean vocals horen afwisselen met rauwer stemwerk.

Experimenteren met een meer toegankelijke sound betekent niet dat de heavy sound, zoals we die van Skindred gewend zijn helemaal achterwege blijft. Op “Machine” klinkt Skindred als vanouds. De track, waarop Skindred samenwerkt met Reef frontman Gary Stringer en Motörhead gitarist Phil Campbell, is heavy en voert het tempo op het album goed op. Denk aan het werk dat we van Skindred hoorde op albums als ‘Union Black’ en ‘Volume’. “Machine” gaat het dan ook ongetwijfeld goed doen in de livesets van de band.

Hierna doet de band het met “Last Chance” en de powerballad “Tell Me” weer rustiger aan voor de gitaren op “Loud & Clear” weer terugkeren. Op de laatstgenoemde track krijgen we tevens te horen wat een geweldig stembereik Benji eigenlijk heeft wanneer de zanger alle ruimte krijgt om zijn kunnen te demonstreren. Die geweldige stem is op “Alive” echter één van de weinige elementen die weggeven dat deze te verwaarlozen pop-track, misschien wel het zwakste punt van het album, een Skindred productie betreft.
De terugkeer van een heavier sound op “All This Time” is hierna zeer welkom, maar de oldschool sound die we op “Machine” hoorden keert ook nu niet terug.

Na het repetitieve “Broken Glass” sluit Skindred het album af met de emotioneel beladen akoestische versie van “Saying It Now”. Een nummer dat Benji schreef na het overlijden van een vriend waar hij geen afscheid van heeft kunnen nemen en wat eerder uitgebracht werd op ‘Volume’. Nu mag gezegd worden dat deze akoestische versie wel erg mooi klinkt en één van de sterkere tracks op ‘Big Tings’ is.

Na het ijzersterke ‘Volume’ neemt Skindred op ‘Big Tings’ risico’s die niet altijd even lekker werken. We zien vaker dat heavy bands, om verschillende redenen, een sprong in het diepe wagen door elementen van moderne popmuziek door hun alternatieve sound te weven.
Papa Roach deed dit onlangs op hun ‘Crooked Teeth’ niet onverdienstelijk. Helaas is dat bij Skindred niet het geval. Het grootste deel van de nieuwe tracks komt niet in de buurt van het niveau wat we van de band gewend zijn en ‘Big Tings’ voegt daardoor, op de drie eerste tracks en de afsluiter na, weinig interessants aan het repertoire van de band toe.

Hoewel het nieuwe werk op de plaat niet altijd weet te overtuigen, zal de band de nieuwe nummers live ongetwijfeld wel tot hun recht te laten komen. Als er iets is waar je bij Skindred van uit kan gaan is het wel dat hun liveshows altijd, strak, entertaining en in het geheel één dikke party zijn. Mis ze dus niet wanneer ze deze zomer de Europese festivals langsgaan.

1. Big Tings
2. That’s My Jam
3. Machine