Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-04-25 19:06:19

Album Reviews :: Godsmack - When Legends Rise

Bands: Godsmack - When Legends Rise
Label: Spinefarm Records
Release: 27 april 2018

Line up:

De Amerikaanse rockband Godsmack komt na vier jaar met een nieuw studio album. De verwachtingen voor ‘When Legends Rise’, alweer het zevende album van de band, zijn hoog na al die tijd. De eerste twee nummers “Bulletproof” en “When Legends Rise” zijn met gemengde gevoelens ontvangen. Het lijkt erop dat Godsmack hun ‘metal’ randje iets hebben laten vallen, waardoor ze een deel van de fans teleurstellen. Het opent echter ook deuren voor het opbouwen van een nieuwe groep fans.

Het album begint met de titeltrack “When Legends Rise”, een lekker uptempo rock nummer. Vervolgens staat “Bulletproof”, de eerste single van het album, op de lijst. Dit nummer is wat rustiger en heeft iets meer een pop-sound. Zoals eerder vermeld, zijn deze twee nummers al eerder uitgebracht en zijn ze minder heavy dan eerder werk van Godsmack.
Het daaropvolgende “Unforgettable” is ook minder heavy, maar zeer herkenbaar als Godsmack, dit voornamelijk door de vocals van Sully Erna.

“Every Part Of Me” heeft een elektronisch intro, gevolgd door wederom een lekker rock nummer. Echter is de toon van het album nog steeds vrij rustig voor Godsmack.  De track “Take It To The Edge” komt weer wat meer in de buurt van eerder werk van de band en is dan ook wat steviger en catchy, met een herkenbare Godsmack sound in de vocals als muzikaal.
Halverwege het album is gekozen voor een mooie ballad in de vorm van “Under Your Scars”. Het opent met pianomuziek en heeft ook strijkwerk om de vocals te ondersteunen. Maar ook met “Under Your Scars” blijven de heavy klinkende kenmerken in de songs nog uit. Rustiger wordt het gelukkig ook niet, want “Someday” haalt het tempo weer wat omhoog. Ook hier klinkt de muzikale Godsmack stijl in door, ondanks dat het geen ‘metal randje’ heeft.“

Just One Time” brengt het energieniveau nog wat verder omhoog, voornamelijk in het refrein en met “Say My Name” komt ook het rauwe dat we van Godsmack kennen om de hoek kijken. "Say My Name" ligt qua tempo hoog, rockt lekker weg en is een nummer die het in een live setting goed zou doen. “Let It Out” brengt het tempo weer iets omlaag, hoewel het wel wat heavier in het refrein wordt. Tot slot wordt het zevende studio album van de band afgesloten met “Eye Of The Storm”, waar weer wat van het heavy Godsmack in te horen is.

Het album is minder heavy dan we van Godsmack gewend zijn. Het lijkt erop dat dit album meer geïnspireerd is door het solo werk van zanger Sully Erna. De karakteristieke sound van Godsmack is echter zeer herkenbaar in de nieuwe nummers. Veel uptempo beats en sterke vocals zoals we die kennen van Erna. De band heeft ervoor gekozen het ‘metal randje’ op dit album te laten vallen, zonder hun identiteit te verliezen. Misschien is het even wennen voor de fans, maar het is zeker een lekker album. Nu hopen op een Europese tour!

1 When Legends Rise
2 Bulletproof
3 Unforgettable