Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-05-06 23:20:06

Album Reviews :: Zeke – Hellbender

Band: Zeke – Hellbender
Label: Relapse Records
Release: Out Now
Review geschreven door Martin Muggen

We hebben er even op moeten wachten, maar 14 jaar na hun laatste LP ‘Til’the Livin’ End’ komt Zeke nu harder terug dan ooit met hun comeback-album ‘Hellbender’.  Zeke-fans kunnen opgelucht adem halen en zullen na het beluisteren van ‘Hellbender’ concluderen dat het wachten zeker de moeite waard was. Ondanks de vele formatiewijzigingen is het Zeke gelukt om dezelfde herkenbare sound te neer te zetten als waar ze mee zijn doorgebroken: ‘Raw, Fast, and loud’ blijft het devies. Ten opzichte van ‘Til’the Livin’ End’ heeft Zeke hier zelfs nog een schepje bovenop gedaan. ‘Hellbender’ klinkt rauwer, sneller en harder dan zijn 14 jaar oudere voorganger.

De kracht van Zeke zit hem in het feit dat zij nooit zijn afgeweken van de succesformule die zij al sinds 1992 hanteren, namelijk explosieve hardcore-punk met een flinke dosis Motörhead invloeden. Voor de Nederlandse fan is de vergelijking met Peter Pan Speedrock dan ook al snel gemaakt. Het is dan ook geen toeval dat beide bands in 2005 een gezamenlijk split album hebben uitgebracht. Waar de Brabantse speedrockers er twee jaar geleden definitief mee ophielden, gaat Zeke echter nog even verder.

Zoals we van Zeke zijn gewend worden de tracks op ‘Hellbender’ in een moordend tempo op je afgevuurd. De nummers duren stuk voor stuk niet langer dan 1,5 minuut en de totale speeltijd van de plaat is slechts 20 minuten. De nummers wijken bovendien niet veel van elkaar af, waardoor je soms het idee hebt dat je naar 1 lange track van 20 minuten zit te luisteren. Erg gevarieerd is het album dan ook niet, maar voor de echte punk liefhebber zal dit geen probleem zijn.

Hetzelfde geldt voor de opbouw van de tracks, of beter gezegd...het ontbreken daarvan. Een duidelijke structuur van intro, couplet, en refrein is op de tracks van ‘Hellbender’ ver te zoeken. Elk nummer knalt van de eerste tot de laatste minuut evenredig hard door de speakers. Het enige structurele aan de plaat is dat elke track wordt voorzien van een snerende gitaarsolo halverwege de song. Opzich lekker, al komen de solo's soms een beetje rommelig over. Qua lyrics hoef je van Zeke geen hoogstaande filosofische teksten te verwachten. De meeste tracks gaan over de goede dingen in het leven: sex, alcohol, snelle auto's, en adrenaline-verhogende activiteiten. ‘Hellbender’ komt dan ook het best tot zijn recht in de autoradio, maar pas op voor de flitsers.

Persoonlijke favoriete tracks van de recensent zijn "Two Lane Blacktop" en "On The Road". Enkele andere tracks komen misschien iets minder uit de verf, maar al met al is ‘Hellbender’ een prima album en een ijzersterke comeback van één van de meeste toonaangevende bands in hardcore-punk land.

1. All The Way
2. Two Lane Blacktop
3. On The Road