Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-06-10 14:02:24

Album Reviews :: Sevendust - All I See Is War

Band: Sevendust - All I See Is War
Label: Rise Records
Release: 11 mei 2018

Wanneer Sevendust een nieuw album uitbrengen is dat altijd goed nieuws. In de afgelopen 24 jaar heeft de band uit Atlanta 12 studioalbums uitgebracht, waarvan elke release  luisteraars wist te verrassen met kwalitatief sterke alternative metal songs. De trouwe fanbase die de band heeft weten op te bouwen blijft met elke nieuwe release dan ook groeien en daar is een reden voor. Sevendust is als een Tyrannosaurus Rex: Heftig, groots, indrukwekkend en iedereen die er iets van ziet of hoort vindt het meteen geweldig.

Hoewel Sevendust nooit teleurstelt kan over de laatste twee releases wel gezegd worden dat de ontwikkeling in de sound wat gestagneerd was (het akoestische ‘Time Travelers & Bonfires’ uit 2014 dan even niet meegerekend). Met het onlangs uitgekomen ‘All I See Is War’ komt daar verandering in. Het album is veel meer gevarieerd in sound dan voorganger ‘Kill The Flaw’.

Op de singles “Medicated” en “Dirty” hoorden fans een terugkeer naar de sound van ‘Animosity’ uit 2001, dat tot de dag van vandaag nog altijd als één van Sevendust haar sterkste wapenfeiten behoort. Hoewel het zeker waar is dat we invloeden uit die periode terug horen is dit geen terugkeer naar het verleden. Op de single “Not Original” horen we een nieuw geluid van Sevendust. Het nummer heeft een beetje een New Wave vibe. Volgens gitarist Clint Lowery komt dat omdat hij zich heeft laten inspireren door de serie Stranger Things, waar hij tijdens het schreven naar keek.

De gevestigde sound en ervaring die de gehele carrière van de band beslaat is uiteraard overal terug te horen op ‘All I See Is War’. Samen met producer Michael "Elvis" Baskette weet Sevendust hier alles uit te halen en songs te creëren die verfrissend klinken terwijl ze de typische Sevendust sound behouden. Het is de eerste keer in bijna 10 jaar (en 3 releases) tijd dat de band een producer van buitenaf aan boord heeft gehaald en het lijkt erop dat ze met Baskette een goede keuze hebben gemaakt, daar Sevendust hun bekende sound brengt op manieren die we niet eerder hebben gehoord.

We horen natuurlijk de vette heavy riffs uit handen van gitaristen John Connolly en Clint Lowery die worden afgewisseld met prachtig rustig en clean gitaarwerk. Bassist Vince Hornsby legt baslijnen neer die voor een geweldige volle sound zorgen zonder teveel naar de voorgrond te treden. Dan zijn er de kenmerkende drums uit handen van niemand minder dan sterspeler Morgan Rose. Dit alles wordt afgewerkt met het heerlijke kenmerkende stemgeluid van Lajon Witherspoon. Op ‘All I See Is War’ wordt nog maar eens duidelijk wat een ziel en wat een kracht deze man met zijn vocals over weet te brengen. Kippenvel!

Ook muzikaal brengt de band op hun nieuwe album een hoop variatie. Van de klassieke Sevendust sound op “God Bites His Tongue” naar de muzikale powerhouse die “Risen” heet tot het emotionele “Not Original”; ‘All I See Is War’ geeft ons alles wat we zo geweldig vinden aan deze band, maar Sevendust weet al die elementen in nieuwe banen te leiden en nieuwe grenzen op te zoeken.
Descend” is een experimentele track waarop we Sevendust horen zoals we ze niet eerder mochten horen. Hekkensluiter “The Truth” doet daarentegen weer enigszins denken aan de band zoals we ze hoorde op “Chapter VII: Hope & Sorrow”, maar dan net een tikkie agressiever dan het werk op die plaat.

All I See Is War’ is een must voor iedereen met een liefde voor Sevendust, heavy rock en/of (alternative) metal. De plaat zal ongetwijfeld een nieuwe favoriet voor velen zijn en is misschien wel het meest krachtige album dat de band heeft uitgebracht. Op ‘All I See Is War’ horen we Sevendust op hun sterkst en dat zegt wat voor een band die nooit teleurstelt.

1. Dirty
2. God Bites His Tongue
3. Medicated