Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-08-18 13:39:20

Album Reviews :: Zeal & Ardor - Stranger Fruit

Band: Zeal & Ardor - Stranger Fruit
Label: MVKA Music
Release: Out Now!

Zeal & Ardor is dit jaar toch wel een naam waar je echt niet omheen kunt. En terecht. Na het debuutalbum ‘Devil Is Fine’ uit 2016, krijgen we nu ‘Stranger Fruit’ te horen, waarmee Zeal & Ardor de draad verder oppakt en wederom indruk weet te maken. Zeal & Ardor is begonnen als  soloproject van Manuel Gagneux, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volledige band en voor ‘Stranger Fruit’ is de band dan ook voor het eerst in deze formatie de studio in gegaan. Dit hoor je. De indrukwekkende mix van blues, negro-spirituals en black metal grijpt je vanaf de eerste tonen en is op ‘Stranger Fruit’ naar een hoger niveau getild.

Zanger Manuel heeft eerder aangegeven dat de vraagstelling “Wat als Amerikaanse slaven Satan hadden omarmd in plaats van Jezus?” aan de basis stond van dit concept. Deze vraagstelling is dan ook goed terug te horen in de teksten en de muziek op ‘Stranger Fruit’ en geeft meteen, voor een deel, weer wat je op dit album kan verwachten. Ik zeg voor een deel, omdat muzikaal Zeal & Ardor toch wel vrij uniek klinkt.
De afwisseling die te horen is houdt het geheel interessant en zelfs als je normaal gesproken niet van black metal houdt, is Zeal & Ardor een aanrader. De black metal delen en invloeden zijn regelmatig te horen, zowel muzikaal en vooral in de teksten, maar zijn niet overdonderend. En de nummers? Die zijn vooral goed gespeeld, sterk geschreven en lekker opgebouwd.

De single “Gravedigger’s Chant” is één van de sterkste en misschien wel het meest catchy nummer op dit album. Een track die goed bij zijn titel past en doordrenkt is in een Southern, bluesy, gospel sfeer. Sterk gekozen als single.
Het hierop volgende “Servants” gaat in dezelfde sfeer verder, maar is een stuk heavier. Vooral in het refrein klinken de gitaren heerlijk in combinatie met de clean en rauwe stem van Manuel. Beide nummers zijn voorbeelden waarop de black metal niet per se in de muziek zwaar naar voren komt, al zijn de invloeden wel te horen, maar wel in de teksten.

In “Don’t You Dare” horen we de black metal invloeden pas echt in de muziek terug. De combinatie tussen de Afro-American bluesy soul en het black metal gitaarwerk werkt perfect en geeft een nog zwaardere lading aan het geheel. “Fire Of Motion” is één van de meest heavy en black metal doordrenkte nummers op ‘Stranger Fruit’. Harde riffs, heavy en high pitched krijsen...een headbanger die in een live setting sterk zal klinken.

Andere hoogtepuntjes op het album krijgen we in de vorm van “Row Row” en “Ship On Fire” te horen. In “Row Row” hoor je hoe alle eerder genoemde punten weer tof in elkaar verweven worden. “Ship On Fire” is één van de meest afwisselende en dynamische tracks op ‘Stranger Fruit’. Het gitaarwerk klinkt super vet, net als de cleans van zanger Manuel en de chants die hier weer te horen zijn, maken het geheel sterk af.

Het instrumentele “Waste” daarentegen, daar zul je toch wel echt van moeten houden. Is black metal niet je ding, dan zal dit waarschijnlijk ook niet je favoriete track op het album zijn. Maar, in het geheel van het album werkt het wel.

Stranger Fruit’ is een lang album waarvan het misschien niet voor iedereen is weggelegd om in één keer af te luisteren, maar dat absoluut wel helemaal het beluisteren waard is. Muzikaal is dit ijzersterk en man, wat maakt Zeal & Ardor met ‘Stranger Fruit’ indruk. Niet alleen op CD, maar ook live heeft de band met shows op o.a. Graspop Metal Meeting bewezen dit waar te kunnen maken. In het najaar zal Zeal & Ardor weer in Nederland te zien zijn en deze shows zijn toch echt dikke aanraders. Op 26 november zal de band te zien zijn in de Melkweg in Amsterdam om vervolgens een dag later, op 27 november, in 013 in Tilburg te staan.

1. Intro
2. Gravedigger's Chant
3. Servants