Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-08-29 16:59:21

Album Reviews :: Nonpoint - X

Band: Nonpoint - X
Label: Spinefarm Records
Release: 24 augustus 2018

Line up:

Al sinds 1997 zorgt Nonpoint in de VS voor uitverkochte shows en brengen ze killer album na killer album uit. Ze hebben de nodige tegenslagen gehad en zijn enkele malen van line-up verandert gedurende hun carrière. Desondanks blijven de mannen, oorspronkelijk uit Florida, fans veroveren in de VS. Het wordt tijd dat ze de markt in Nederland over gaan nemen, wat zeker niet ondenkbaar is met hun tiende studio album ‘X’.

Het album opent met “Empty Batteries”, een krachtig nummer met duidelijke nu-metal invloeden. Het zet de toon voor de rest van het album, wat ook wel wordt beschreven als één van de meer heavy werken van de band. Dit laatste valt meteen op bij het starten van het album, in de heaviness van het gitaarwerk.
De volgende track, “Chaos And Earthquakes”, was één van de twee singles die uitgebracht werden voor de album release. Het is wederom een sterk nummer met een metal feel en bevat duidelijk een herkenbare Nonpoint vibe. Dit gevoel wordt doorgezet met “Fix This”, waarin de clean vocals van Elias mooi naar voren komen. De clean vocals worden in “Crashing” afgewisseld met de wat rauwere, typische Elias zang.

Het volgende nummer is “Passive Aggressive”, wat een meer traditioneel Nonpoint karakter in de sound heeft. “Dodge Your Destiny”, de andere single die eerder uitgebracht werd, heeft weer een heavier sound met snelle drums en toffe gitaarriffs. Dit wordt weer afgewisseld met een nummer waarin heel duidelijk invloeden van eerder werk van de band te horen zijn;  “Wheel Against Will” is onmiskenbaar een Nonpoint song en klinkt tof.

Tegen het eind van het album knallen de Amerikanen er een rustiger, maar zeer krachtig nummer uit in de vorm van “Feel The Way I Feel”. De stem van Elias leent zich perfect voor deze track. Deze lijn wordt ook in het laatste nummer voortgezet. “Position One”, waarmee de band ‘X’ afsluit, is ook een wat rustigere song waarbij nergens aan power verloren raakt.

Toen Nonpoint in 2017 aangekondigde dat ze een langere pauze zouden gaan nemen van het touren, om tijd met familie door te brengen, hadden de fans niet durven hopen op een compleet nieuw album nog geen 18 maanden later. En wat voor een album! Het heeft alle kwaliteiten die je van deze band mag verwachten, met hier en daar een wat heavier sausje dan dat we van Nonpoint gewend zijn. Met ‘X’ laat Nonpoint zien dat ze van wereldklasse zijn. Fans van Nonpoint kunnen dit album dan ook zonder te twijfelen aanschaffen. Mocht Nonpoint je tot nu toe ontgaan zijn, hou je van een goede portie alternative metal en ben je toe aan iets nieuws en opzwepends? Dan doe je er goed aan om Nonpoint en ‘X’ een kans te geven!

1. Empty Batteries
2. Chaos and Earthquakes
3. Fix This