Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2018-09-28 19:37:20

Album Reviews :: Anti-Flag - American Reckoning

Band: Anti-Flag - American Reckoning
Label: Spinefarm Records
Release: 28 september 2018

Anti-Flag is vandaag de dag één van de grotere namen binnen de Amerikaanse punkrock scene. Met hun politiek gedreven punkrock gaat de band al bijna 30 jaar mee. De afgelopen jaren hebben de Amerikanen met hun ‘American Spring’ (2015) en ‘American Fall’ (2017) misschien wel 2 van hun meest sterke releases uitgebracht. Dit jaar worden deze platen opgevolgd door ‘American Reckoning’. Dit keer geen nieuwe nummers, maar akoestische versies van een aantal nummers van hun twee jongste studioalbums en covers van een drietal nummers die de band een warm hart toedragen.
Zitten we daarop te wachten? En werken de nummers wel in een akoestische vorm?

Met album opener “The Debate Is Over (If You Want It)” zit dat wel goed. Zowel muzikaal als qua vocals doet Anti-Flag het rustiger aan en alles zit goed op één lijn. Iets wat nog wel eens te wensen wil overlaten wanneer een hardere band van elektrisch naar akoestisch overschakelt. Het tempo ligt dan soms wat te hoog of de vocals zijn toch net nog iets te heftig voor de akoestische ondersteuning. Op ‘American Reckoning’ heeft Anti-Flag de perfecte mix gevonden. “Trouble Follows Me” klinkt, net als de rest van het album, qua mix net zo sterk. Echter voegt de akoestische uitvoering van deze tweede track weinig toe en is daarmee enigszins een overbodige nieuwe opname. Hetzelfde geldt voor “When The Walls Come Down”. Origineel de enige ska-punk track die Anti-Flag in langere tijd heeft uitgebracht en één van de sterkste tracks op ‘American Fall’. Nu de ska-punk sounds wordt omgeruild voor een akoestische sound heeft het nummer muzikaal niet veel interessants te bieden en blijven vooral de sterke lyrics en het verlangen naar de originele recording nog eens te beluisteren over.

Racists” is daarentegen wel weer een track die zich goed vertaalt naar de akoestische sound. Het anti-racisme anthem dat op ‘American Fall’ al zo lekker klonk, doet het ook goed in de rustige setting die we hier horen en zal het goed doen in een cirkeltje rond het kampvuur of een feestje met muzikale vrienden… Zolang ze maar geen racisten zijn natuurlijk. Ook “Set Yourself On Fire” klinkt goed in een rustige setting. Voor de oldschool Anti-Flag fans doet deze track wellicht denken aan het solo werk dat zanger/gitarist Justin Sane in 2002 op zijn soloalbum ‘Life, Love, and the Pursuit of Justice’ liet horen.
De gestripte versie van “Brandenburg Gate” is een interessant beestje. Het nummer wordt heel bescheiden ingezet maar krijgt steeds meer power naarmate het nummer vordert. Rancid’s Tim Armstrong horen we op deze versie niet terug, maar Anti-Flag redt het ook prima zonder hem.

Naast de beschreven akoestische tracks op ‘American Reckoning’ heeft Anti-Flag ook een aantal covers opgenomen van nummers die ze inspireren. Dit gedeelte van het album wordt afgetrapt met een cover van John Lennon’s “Gimme Some Truth”, prima vertaalt naar de punkrock sound die we van Anti-Flag gewend zijn. Zeker geen slechte cover, maar de volgende track is nog net iets beter.. Eén van de sterkere tracks die we op ‘American Reckoning’ horen is de cover van Buffalo Springfield’s “For What It’s Worth”. Nu zijn Anti-Flag niet de eerste band die dit nummer coveren. Zo’n beetje elke generatie en liefhebbers van verschillende genres kennen het nummer van een andere artiest. Goed mogelijk dat een nieuwe generatie muziekliefhebbers aan het nummer geïntroduceerd zullen worden door Anti-Flag. Dat is niet erg want de band weet het, nog altijd relevante, nummer prima te vertalen naar een sound die zowel bij hen als bij het nummer past.

Afsluiter van ‘American Reckoning’ is de cover van Cheap Trick’s  “Surrender”. Als je het origineel goed vindt dan zal je de versie van Anti-Flag misschien ook kunnen waarderen. Helaas weet Anti-Flag niet genoeg interessants te doen met dit nummer en daarom is deze cover er één die waarschijnlijk niet zo zal blijven hangen als “Gimme Some Truth” of “For What It’s Worth”.

‘American Reckoning’ is zeker geen slechte release. De akoestische versies van de nummers die we kennen zijn over het algemeen leuk om te horen, met hier en daar nummers die vooral voor een matige opvulling zorgen. Bij een release met covers is het altijd interessant om te horen wat een band ervan maakt en Anti-Flag slaagt hier met “Gimme Some Truth” en “For What It’s Worth” zeker. Het is dan ook jammer dat het overbodige “Surrender” voor een matige afsluiter van het album zorgt. Fans van het nieuwere werk van Anti-Flag en/of Justin Sane’s solowerk kunnen het album gerust in huis halen.  De gemiddelde punkrocker zal waarschijnlijk liever ‘American Spring/Fall’ nog eens op te zetten.

1. The Debate Is Over (If You Want It)
2. Trouble Follows Me (Acoustic)
3. American Attraction (Acoustic)