Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2019-01-26 16:05:09

Album Reviews :: Papa Roach - Who Do You Trust

Label: Eleven Seven Music

Release: 18 januari 2019

Het is inmiddels bijna 19 jaar geleden sinds Papa Roach het nummer “Last Resort” de wereld in knalde. Nu komt de band alweer met hun 10de studio album ‘Who Do You Trust’. Een album dat niet alleen qua jaren, maar ook qua muziek best ver afstaat van het debuutalbum ‘Infest’ in 2000. En dit zal zeker niet voor elke Papa Roach fan weggelegd zijn.

Hoewel Papa Roach op de laatste paar uitgebrachte albums al vaker met een pop sound experimenteerde, horen we op ‘Who Do You Trust’ over het algemeen een stuk meer pop op de voorgrond en lijkt de heaviness en het rauwe uiteindelijk naar de achtergrond verdwenen te zijn. Het album laat dan ook een dubbel gevoel achter.

Who Do You Trust’ begint best lekker. “The Ending” en vooral het daarop volgende “Renegade Music” knallen er lekker in. “Renegade Music” is een toffe riot anthem track die wat doet denken aan de Rage Against The Machine era. De teksten zijn misschien niet al te bijzonder, maar het klinkt lekker, is catchy en zal live zeker sterk overkomen. Ook het hierop volgende “Not The Only One” en de single “Who Do You Trust” klinken tof, hebben een lekkere vibe en klinken, ondanks dat het muzikaal toch wat softer is, nog lekker als Papa Roach.

Helaas gaat het vanaf “Elevate” bergafwaarts met ‘Who Do You Trust’. “Elevate” voelt vooral als een poppy nummer, Papa Roach goes 21 Pilots / Imagine Dragons aan. De teksten zijn niet bijzonder, het nummer is nogal saai, weliswaar catchy met een te hoog meezinggehalte en een, naar mijn mening, haast irritant refrein. Een nummer dus dat zeker niet voor elke Papa Roach liefhebber is weggelegd. Het daaropvolgende “Come Around” en “Feels Like Home” maken het niet veel beter. Laatstgenoemde is gelukkig wel wat meer rock, maar ze klinken beide nog steeds wat saai en voegen niet per se heel veel toe aan de tot nu toe sterke Papa Roach catalogus.

Problems” vindt ik toch wel het minste nummer op dit album, en misschien zelfs van Papa Roach in het algemeen. Het klinkt nergens als Papa Roach, zou zo voor een random popartiest geschreven kunnen zijn en klinkt geforceerd en zielloos. Op de tweede helft van dit album lijkt het dan ook alsof de band zichzelf wat kwijt is en dat is na een toch wel aardig begin jammer.

Top of the World” maakt het gelukkig wel beter. Dit is niet per se een heavy nummer, maar klinkt een stuk lekkerder en meer als de Papa Roach die we kennen. “I Suffer Well” is toch wel dé verrassing op dit album. Een korte hardcore punk track zoals we die tot nu toe nog niet van Papa Roach gehoord hebben en één die goed uitpakt. Live zal dit zeker goed knallen.
Maniac” is weer een stuk rustiger. Het album over het algemeen lijkt een hoop ‘90’s sounds te bevatten, en ook “Maniac” doet wat de denken aan de sound die bands zoals Weezer destijds neerzetten. Geen slecht nummer, maar wederom maakt het niet per se indruk.  Album afsluiter “Better Than Life” is er één die het waard is om door te luisteren. Het nummer lijkt aan het begin weer een popnummer te worden, maar het refrein knalt lekker, is sterk en maakt dat ‘Who Do You Trust’ toch nog ok afgesloten wordt.

Who Do You Trust’ is een album met twee kanten, dat voor een deel over het algemeen vooral de oudere generatie fans van Papa Roach teleur kan stellen. De ene helft van het album klinkt lekker en echt wel als Papa Roach. De andere helft bevat een te hoog pop-gehalte en een ongeïnspireerde sound die doet lijken dat de band zichzelf kwijt is geraakt, door een populaire sound te willen creëren. Papa Roach heeft muzikaal altijd wel wat geëxperimenteerd, helaas pakt dit op ‘Who Do You Trust’ niet helemaal lekker uit. Gelukkig herinneren nummers als “Renegade Music”, “Not The Only One”, “Who Do You Trust” en “I Suffer Well” je er nog wel aan dat dit een Papa Roach album is en zijn het toffe tracks die het waard zijn om te beluisteren. Vind je het niet erg om een hoge dosis pop door je rock heen te hebben? Dan is dit album misschien wel wat voor jou. Ook voor fans van de laatste paar Papa Roach albums is ‘Who Do You Trust’ wel aan te raden. Ben je vooral fan van de oudere, pre-’Metamorphosis’ sound van de band? Dan raad ik je aan om het eerst even goed te luisteren, alvorens het album aan te schaffen.

1. The Ending
2. Renegade Music
3. Not The Only One