Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-07-09 19:32:57

Live Reviews :: Rob Zombie in TivoliVredenburg

Drie  jaar geleden bewees Rob Zombie, in het Amsterdamse Paradiso, al zijn technische snufjes en props niet nodig te hebben om toch een vette show neer te zetten. Anderhalf jaar later laat hij in de Heineken Music Hall zien hoe een echte Rob Zombie show, inclusief de hele stageshow en gigantische schermen, er echt uit hoort te zien. Vanavond zullen we in het Utrechtse TivoliVredenburg weer een gestripte show van de shockrocker mogen aanschouwen.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez (Klik op de foto’s voor meer!)

Het Britse Hounds zorgt ervoor dat de avond met een knal van start gaat. De muziek is het best te beschrijven als het kleine industrial rock neefje van The Prodigy. Het aanwezige publiek lijkt niet heel erg enthousiast te worden, maar aan het optreden heeft dat zeker niet gelegen. Hounds zet een strakke show neer waarop, behalve de wisselende kwaliteit van het geluid, weinig aan te merken valt.

De tweede support van de avond kan op meer feedback van het publiek rekenen. De zaal is inmiddels dan ook al goed gevuld als Max Cavalera met zijn Soulfly het podium betreed. Het is dan ook niet verrassend dat er vanavond mensen aanwezig zijn die speciaal voor deze band zijn gekomen. Vanaf opener “Blood, Fire, War Hate” weet Soulfly een klein uur goed te entertainen, met een set die bestaat uit onder anderen “Refuse Resist”, “Primitive”, “Revengeance”, “Roots” en “Eye For An Eye”.
Soulfly is, net als in het oude Tivoli in maart van dit jaar, nog steeds goed in vorm.

Natuurlijk is het voor de meeste vanavond allemaal te doen om Rob Zombie. Rob en zijn bandleden Piggy D., John 5 en Ginger Fish beginnen de show met “Teenage Nosferatu Pussy”, het eerste nummer van hun nieuwe album “Venomous Rat Regeneration Vendor”. Omdat dit een heavy, maar wel een langzaam nummer is , is dit een beetje een moeilijke inkomer. “Superbeast” brengt hier verandering in. Bij dit tweede nummer van de set komt het publiek pas echt goed los.

Zombie zorgt vanavond voor een gevarieerde set waarbij nummers van, bijna, al zijn albums aan bod komen. Bijna, want van “Educated Horses” krijgen we vanavond niks te horen. Niet dat dit nou heel veel uitmaakt, want Zombie heeft voldoende materiaal om een avond mee te vullen en dat doen ze dan ook. “Sick Bubblegum”, “Meet The Creeper” en “Dead City Radio” zijn maar enkele voorbeelden van de nummers die voorbij komen. Daarnaast worden er natuurlijk ook de nodige White Zombie (de voormalige band van Rob Zombie) tracks gespeeld en komen daar zelfs covers van Diamond Head’s “Am I Evil” en Alice Cooper’s “School’s Out” bij.

Rob en zijn bandleden weten perfect te entertainen en hebben daar al hun stage-props en grote schermen helemaal niet voor nodig. Dit wordt vanavond nog maar een keer bevestigd. Er is ook ruimte voor een vette gitaarsolo van John 5 en een drumsolo van Ginger Fish.  Het publiek wordt regelmatig bij de show betrokken en Rob duikt op enig moment zelfs het publiek in om daar, omringt door zijn fans en met hun medewerking, het nummer voort te zetten. De beste man zit inmiddels al decennia in het vak, en dat is aan de kwaliteit van zijn show goed te merken.

De toegift bestaat uit “Ging Gang Gong De Do Gong De Laga Raga” (de titels op Rob Zombie albums worden steeds vreemder) en de bejubelde klassieker “Dragula”.
De band verlaat het podium, maar kan natuurlijk niet vertrekken zonder hun laatste single gespeeld te hebben. De heren zijn dan ook snel weer terug voor hun tweede toegift en sluiten deze geweldige avond af met de Grand Funk Railroad cover “We’re An American Band”.

Aan het begin van de avond vraagt Rob Zombie zijn publiek “Did you come here to see a rock show?”,  waarna hij zelf die vraag beantwoord met “No you didn’t. You came here to party!”. En dat is een perfecte samenvatting van de avond. Want het is een feit dat deze American band met hun show garant staat voor een feest.

Klik op de foto's voor meer foto's!