Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-07-23 19:44:49

Live Reviews :: Graspop Metal Meeting 2014: de vrijdag

Graspop Metal Meeting 2014 is alweer veels te snel voorbij gegaan, maar de aanwezige metalheads hebben weer een hoop bands aan het werk kunnen zien. Hoewel het aftellen naar de 2015 editie van het festival alweer begonnen is, kun je bij Metalkrant nog eventjes nagenieten van Graspop Metal Meeting 2014. Onze reviewers waren er namelijk bij om verslag te doen van deze 2014 editie.  Hoewel het feestje al op donderdag 26 juni begon voor de 3 dagen tickethouders, gingen alle remmen op Graspop op de vrijdag pas los.

Reviews geschreven door Tasmara Reuling en Huig den Boer

Alestorm

Alestorm mag het festival openen. Reeds rond 12:30 staat de band al klaar voor de aftrap en met  folk muziek krijgen ze best een zware taak om op dit vroege uur al meteen goed de sfeer te zetten. Alestorm lukt dit aardig, alleen zouden ze met een optreden later op de dag en in een tent meer sfeer gezet hebben. (Huig den Boer)

Annihilator

Annihilator weet zoals altijd de weide op zijn kop te zetten en Jeff en kompanen doen dit dan ook weer puik. Knaller na knaller komt voorbij en de aanwezige Graspoppers beginnen eindelijk goed warm te draaien, kan dit ook anders met een set die meteen sterk opent met “King of the Kill”? Nee, bijna niet. De set bevat verder hoogtepunten tijdens nummers als “Set the World on Fire”. (Huig den Boer)

Ghost

Ghost kwam ook maar weer eens even in Dessel kijken. Heel bijzonder is Ghost niet, maar het is toch een band die je een keertje moet zien. Alle nummers worden lekker duister gebracht en het Graspop publiek lijkt daar wel weg van te zijn. Volgens mij heeft Ghost goede zaken gedaan, want ik denk dat ze de nodige zieltjes hebben gewonnen. De set op Graspop bevatte nummers zoals “Year Zero”, “Depth of Satan’s Eyes”, “Ritual” en “Monstrance Clock”. (Huig den Boer)

Sepultura

Braziliaanse metal leeft en heeft altijd geleefd. Vandaag krijgen we Sepultura, die het vorige statement dit keer minder goed overbrengt,  deze band word toch elke keer minder. Klassiekers als “Refuse/Resist” en “Arise” worden keihard vernacheld en dat is toch zonde. De setlist van Sepultura op Graspop bevatte verder nummers zoals “Propaganda”, “Spectrum”, “Ratamahatta” en “Roots Bloody Roots”. (Huig den Boer)

Steel Panther

Een paar edities geleden zou Steel Panther ook al op Graspop Metal Meeting staan, echter lieten ze toen verstek gaan vanwege een tour door Amerika. Dit jaar stond de band er dan wel en deed waar ze goed in zijn: een optreden leveren met een hoog humorgehalte, waarin ze toonden niet vies te zijn van vrouwen op het podium.

Wie Steel Panther al langer kent, weet dat de nummers zelden over meer gaan dan over seks en vrouwen, of seks mèt vrouwen voor de volledigheid. Dat was ditmaal niet anders. Nummers zoals “Pussywhipped”, “Asian Hooker” en “Gloryhole” laten dan ook weinig ruimte voor verbeelding over.

Steel Panther speelde zowel oude als nieuwe nummers, waarbij de interactie met het publiek niet verloren werd. Zo werd bij “17 Girls in a Row” gevraagd aan de dames in het publiek of ze op het podium wilden komen en slaagden de mannen er zelfs in om twee wildvreemde vrouwen op het podium met elkaar te laten tongzoenen.

Mijn eindconclusie kan kort zijn: Je houdt van de muziek van Steel Panther of niet. De meeste mensen zullen weinig met de muziek hebben, maar een echte feestband is het wel, dus werd dit een hoogtepunt op Graspop Metal Meeting voor velen! (Huig den Boer)

Watain

Watain  begint goed met een mooie sfeer door het gebruik van vuur/fakkels en de aankleding van het podium. “De Profundis”  is hun eerste nummer en het publiek deint mee op de ritmes. De zang van frontman Erik Danielsson komt erg goed tot zijn recht gedurende de gehele set. Nummers zoals “Malfeitor”, “Outlaw”,”The Wild Hunt” en “Hymn to Qayin” volgen.”Holocaust Dawn” is vervolgens  een perfecte afsluiter voor deze lekkere set. Ze hebben wederom laten zien dat ze een geweldige band zijn die hun genre goed vertegenwoordigen. Ik heb er van genoten. (Tasmara Reuling)

Emmure

Het core genre was op Graspop 2014 ook goed vertegenwoordigd , niet gek want het genre is razend populair. Graspop heeft dit jaar in samenwerking met bier sponsor  Jupiler een nieuw podium met de naam “Jupilier stage”, op dit podium zijn er gedurende het weekend veel core bands te zien. Emmure mag dit podium op de vrijdag afsluiten en vanaf de eerste klanken van het nummer “Nemesis” word de boel afgebroken. Zowel de band als het publiek gaan compleet uit hun dak en een pitje hier en daar blijft niet uit. Moshen is het geblazen op nummers zoals “Sunday Bacon”, “Children of Cybertron”, “Solar Flare Homicide”, en “When Keeping It Real Goes Wrong”. Wel jammer dat ze niet in een tent speelden, want het werd veel te druk voor het podium. Yes, ondanks dat Slayer tegelijk speelde, stond er een pak volk bij Emmure en werd dit dus één van de hoogtepunten van Graspop Metal Meeting 2014. (Huig den Boer)

Slayer

Slayer staat vervolgens op de mainstage. De laatste keer dat ik ze zag was ik er niet echt over te spreken, maar dat maken ze vandaag meer dan goed. Zanger Tom Araya jut het publiek op en de band weet een goede set neer te zetten. Ze spelen de volgende set: “Hell Awaits”, “The Antichrist”, “Necrophiliac”, “Mandatory Suicide”, “Captor of Sin”, “War Ensemble”, “Disciple”, “Seasons in the Abyss”, “Dead Skin Mask”, “Raining Blood / Black Magic”, “South of Heaven” en natuurlijk kan afsluiter “Angel of Death” niet ontbreken. Het publiek genoot van de muziek, zong mee en zorgde voor een aantal mooie pits. Zeker een succes. (Tasmara Reuling)

Behemoth

Behemoth zag er weer geweldig uit, met mooie facepaint zoals we van ze gewend zijn. Het klonk ook nog eens echt goed. Ze spelen een mooi aantal nummers waaronder: “Blow Your Trumpets Gabriel”, “Conquer All”, “Slaves Shall Serve”, “Alas”, “Lord Is Upon Me”, “At the Left Hand of God”  en als laatste nummer “O Father O Satan O Sun”! Een strakke set, goede vocalen en een goede stage performance. Behemoth had het allemaal. (Tasmara Reuling)

Opeth

Opeth zet wat voor mij wel dé performance van de dag is neer. Ze spelen oude nummers met vette grunts, die heerlijk om weer eens te horen zijn.  Het is ondanks de overlap met Behemoth toch druk in de tent en verdiend ook. Ze spelen “The Devil’s Orchard”, “Heir Apparent”, “Demon of the Fall”, “Hope Leaves”, “Deliverance” en “Blackwater Park”. Heerlijk om weg te luisteren, maar ook heerlijk om op te headbangen. Zanger Mikael Åkerfeldt is erg goed bij stem en de band is redelijk strak. Bij de oudere nummers laten ze wel eens een steekje vallen, maar het is ze vergeven. Briljant! (Tasmara Reuling)

Avenged sevenfold

Avenged Sevenfold is nog een band die een retestrakke set neer zet hier op Graspop Metal Meeting. De band geeft een vette show, vol met vuur en vuurwerk, wat geweldig is om te zien. Ze spelen een lange set van 14 nummers, met o.a. “Shepherd of Fire”, “Hail to the King”, “Buried Alive”, “Nightmare”, “Afterlife”, “Almost Easy”, “A Little Piece of Heaven” en afsluiter “Unholy Confessions”. Het publiek gaat lekker mee in de muziek en frontman M. Shadows wakkert het allemaal ook lekker aan. Petje af voor deze mannen. Het was een super gave show. (Tasmara Reuling)

Sabaton

Het is wel lachen dat “The Final Countdown” speelt voordat Sabaton aan “The March To War” begint. Vanaf dat de band van start gaat doet het publiek dan ook lekker mee. Joakim Brodén is een echt gangmaker en hij krijgt het publiek goed los. De band klinkt goed, op wat kleine dingetjes na. Zo is aan het begin de bas niet goed te horen, dat is wel jammer. Gelukkig wordt het nog bijgedraaid. Wat ook gaaf is, is dat ze een tank op het podium hebben staan. Het ziet er gelikt uit. Met vuurwerk en vuur effecten maken ze de show af. Er mogen ook een aantal fans op het podium de zomer komen vieren met wat lekkere hapjes.

Sabaton speelt o.a. “To Hell and Back”, “Screaming Eagles”, “Dominium Maris Baltici” en “The Lion From the North”. Even wordt er ook een stukje van 'Smoke on the Water'  en  'Master of Puppets' gespeeld, een erg leuke toevoeging. Vervolgens kwam er ook nog o.a. “Resist and Bite”, “ Soldier of 3 Armies”, “The Art of War”, “Primo Victoria” en afsluiter “Masters of the World”. Een lekker gevarieerde set. Sabaton was in ieder geval een goede afsluiter van de vrijdag...op naar de zaterdag! (Tasmara Reuling)