Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-07-24 22:01:55

Live Reviews :: Graspop Metal Meeting 2014: de zaterdag

Op zaterdag 28 juni brak alweer de tweede dag van Graspop Metal Meeting 2014 aan. Een zaterdag dat weer volgepland stond met allerlei toffe bands, die stuk voor stuk weer zeker de moeite waard waren om even te checken. Metalkrant reviewers Tasmara Reuling en Huig den Boer waren er ook vandaag weer bij om verslag te doen van deze 2014 editie van Graspop Metal Meeting!

Review geschreven door Tasmara Reuling en Huig den Boer.

Klik hier voor de review van de vrijdag van Graspop 2014!

Powerwolf

Dat Powerwolf hoge ogen zou gaan gooien werd vooraf al wel verwacht, maar dat ze één van de betere optredens van het hele festival weg zouden geven,  dat zeker niet. Vanaf opener “Sanctified With Dynamite” geeft de band direct vol gas en is er van gas terug nemen geen spraken. Nummers als “Amen & Attack” en “We Drink Your Blood” vliegen bij het publiek naar binnen. Ondanks het vroege uur is er zelfs beweging, Beter had het voor de band niet kunnen uitpakken. (Huig den Boer)

Amenra

Eén van mijn favoriete bands is voor mij de start van deze Graspop zaterdag, namelijk Amenra. Ze spelen vandaag misschien niet helemaal strak, maar het is wel een vette set . Met een set gevuld met o.a. “It Is Shapeless” , “Razoreater”, “Boden” en afsluiter “Silver Needle. Golden Nail”  maken zij een mooie start van deze drukke dag. Een heerlijke set dus, met een band dat goed gespeeld heeft. (Tasmara Reuling)

Skillet

Skillet speelt daarna op de mainstage en deze Amerikaanse band speelt super strak. Het is echt gaaf om de cello en viool live on stage te zien. De drumster Jen Ledger, die ook de vrouwelijke vocalen voor haar rekening neemt,  laat mijn mond open vallen. Wat een uithoudingsvermogen! En wat een stem! Heel erg goed!  De stemmen kleuren ook nog eens mooi bij elkaar. Front man John Cooper weet ook het publiek erg goed te entertainen. De set bestaat uit : “Whispers in the Dark” , “Sick of It”, “Hero” , “Not Gonna Die”, “Awake and Alive”, “Rise”, “Comatose”, “Monster” en  “Rebirthing”. Deze band heeft een goede gooi gedaan naar band van de dag. Top! (Tasmara Reuling)

Gamma Ray

Het is voor het eerst dat ik Gamma Ray live zie en ik moet zeggen, het klinkt erg goed. Dit is nu echt een stel goede rockers. De set bestaat uit o.a. “Avalon”, “Hellbent”, “Master of Confusion”, “To the Metal”  en afsluiter “Send Me a Sign”. Goede performance en strak gespeeld.  Gamma Ray is dan ook zeker een volgend bezoekje waard. (Tasmara Reuling)

Legion of the Damned

Legion of the damned staat vervolgens in de tent, waar ze een set vol strakke en snelle songs spelen. Deze Nederlandse band laat zich niet kennen door wat geluidstechnische probleempjes. “The Apocalyptic Surge” was een top song om mee te beginnen en met nummer als “Bury Me in a Nameless Grave”, “Armalite Assassin”, “Taste of the Whip” en “Doom Priest” houden ze de sfeer er goed in. Afsluitende song “Legion of the Damned” kan natuurlijk niet ontbreken. (Tasmara Reuling)

Gojira

Nog een favoriet van me, Gojira, staat vervolgens op de mainstage. Wederom zet deze band een moddervette set neer. Super strak is Gojira vandaag en met erg goede vocalen. Ik heb er dan ook niets op aan te merken. Na een set met o.a. “The Axe”, “Backbone” , “Flying Whales”, natuurlijk publiek favoriet “L'Enfant Sauvage” en afsluiter “Vacuity” krijg je gewoon zin om ook naar hun optreden in 013 te gaan, enkele dagen later. Top band! (Tasmara Reuling)

Eluveitie

Met Eluveitie staat de volgende topper alweer op de planning en op Graspop spelen ze wederom erg goed. De live instrumenten blijven een erg grote pré van deze band, net als de mooie zuivere vocalen. Af en toe lijken ze er wel een beetje naast te zitten qua tempo, maar verder is het erg goed.  De tent op Graspop staat weer op zijn kop. Het was organisatorisch erg slim om W.A.S.P  tegelijk te zetten, want nu past het enigszins in de tent. Nog steeds verdienen zij het wel om op de mainstage te mogen staan. Als je kijkt naar Alestorm, die ook op de mainstage mogen, is het eigenlijk van de gekken dat één van de grootsten in dit genre in de tent moet staan. Na een erg vette set met “Helvetios”, “Nil”, “Thousandfold”, “Luxtos”, natuurlijk het welbekende “Inis Mona”, “Gray Sublime Archon”, “Neverland”, “A Rose for Epona”,  “The Siege”, “King” en als laatste “Havoc”,  verlaat de band het podium weer. Ze mogen erg tevreden zijn met wat ze hier neergezet hebben. Geweldig! (Tasmara Reuling)

W.A.S.P.

We pikken W.A.S.P. ook nog even een kwartiertje mee, om erna naar Pro Pain te rennen. Jammer dat W.A.S.P.  tegelijk met een andere band van oudere gare staat want de start is goed, maar er zijn veel te veel mensen die de keuze maken tussen andere bands. (Huig den Boer)

Pro-Pain

Pro-Pain doet op Graspop Metal Meeting wat ze moeten doen en waarvoor ze komen; het aanwezige publiek platwalsen. Vanaf de eerste klank vliegt het aanwezige publiek voor de Jupiler Stage meteen in beweging en 40 minuten lang staat de complete weide in vuur en vlam. Met klassiekers als “Foul Taste of Freedom” word Pro-Pain één van de hoogtepunten van het Desselse festival. Een conclussie die we na 1 minuut al konden trekken. Hier kunnen genoeg andere bands tegenop kijken. (Huig den Boer)

Cult of Luna

Het begin van Cult of Luna is nogal onverwacht. Geen intro, geen aankondiging, gewoon meteen knallen. De band klinkt wel strak en frontman Johannes Persson voorziet de muziek weer van vette screams. Hun set bestaat uit o.a.: “The Weapon”, “Dark City”, “Dead Man” en “In Awe Of”. (Tasmara Reuling)

Mastodon

Opmerkelijk is dat Mastodon al om 18:45 moet aantreden, zeker gezien het feit dat ze één van de  grootste metalband van de dag zijn. Ach, Mastodon deert het niet dat ze al ze vroeg spelen en werken zoals altijd een puike set af. Moet er over het optreden van Mastodon meer verteld worden?
De set op Graspop bestond o.a. uit “Black Tongue”, “Divinations”, “Megalodon”, “The Motherload”, “High Road” en “Aqua Dementia”. (Huig den Boer)

Satyricon

Satyricon is één van de bands die het slachtoffer zijn van te veel goede bands in overeenkomende, of aangrenzende genres, tegelijk op het podium. De bezoekers delen zich op onder de bands en kunnen bands maar half of niet zien. Hoe dan ook, Satyricon speelt een strakke en lekker vlotte set. Front man Sigurd "Satyr" Wongraven is goed bij stem. Het klinkt echt super. Nummers als “Diabolical”, “Our World”, “It Rumbles Tonight”, “Repined Bastard Nation”, “ The Pentagram Burns” en “Fuel for Hatred” zorgen voor een goede sfeer in de tent. Na afsluiter “K.I.N.G.” haast ik me weer naar de volgende band. Ik kijk alvast wel uit naar de volgende Satyricon show. (Tasmara Reuling)

Trivium.

Trivium zie ik na een lange tijd weer eens live op Graspop Metal Meeting. De band klinkt goed op elkaar ingespeeld en er wordt strak gespeeld. Het veld staat lekker vol en het publiek doet lekker mee. Met nummers als “Built to Fall”, “Strife”, “Throes of Perdition” en “Through Blood and Dirt and Bone” jut frontman Matt Heafy het publiek lekker op. Zodra afsluiter “In Waves” begint, is het publiek eigenlijk nog niet klaar met deze band. Top prestatie. (Tasmara Reuling)

Alter Bridge.

Muzikaal is Alter Bridge op Graspop soms niet helemaal strak, maar sterke leadvocalen en goede afwisselende nummers maken erg veel goed. De samenzang is erg mooi.  De set bestaat uit: “Addicted to Pain”, “White Knuckles”, “Come to Life”, “Cry of Achilles”, “Waters Rising”, “Ties That Bind”, “Metalingus”, “Blackbird”, “Rise Today” en als laatste “Isolation”. (Tasmara Reuling)

Dark Tranquility

Het laatste bezoek van Dark Tranquility op Graspop Metal Meeting stamt af van het jaar 2005, dus hoog tijd om Dessel weer eens omver te blazen. Ondanks dat ze tegelijk speelden met headliner Limp Bizkit, stond de Metaldome afgeladen vol om het optreden van de Zweden te bewonderen. Limp Bizkit voor Dark Tranquility missen bleek geen verkeerde keuze, zo bleek na afloop onder de twijfelaars.

Met inmiddels 10 albums op zak is de visvijver groot genoeg om een gouden setlist samen te stellen, echter vanavond werden de meeste nummers van het nieuwste album “Construct” afgeplukt.
Gelukkig is ook hun grootste meesterwerk allertijden “Fiction” nog goed vertegenwoordigd, in de vorm van de nummers “Terminus (Where Death is Most Alive)” en mijn eigen alltime favorite “The Misery Crown”.
Waar Dark Tranquillity er op hun albums niet altijd in slaagt mensen te overtuigen, deden ze dat met dit optreden wel degelijk. Voor de aanwezige Graspoppers hoeft het geen negen jaar meer te duren voor ze nog eens uitgenodigd worden. (Huig den Boer)

Limp Bizkit

Limp Bizkit is natuurlijk dé band waar we de hele dag naar hebben uitgekeken en ze maken het vandaag waar. De band zet een vette set neer, super strak en lekker opzwepend.  Echt een super show van begin tot eind. Eén van de meiden uit het publiek mag ook op het podium komen tijdens “Eat You Alive”. Erg leuk om te zien. De set bestaat o.a. uit: “My Generation”, “Livin' It Up”, “Rollin' (Air Raid Vehicle)”, “Hot Dog”, de Covers Medley met o.a. “Master of Puppets”, “Break Stuff”, “Nookie”, “Gold Cobra”, “My Way”,” Faith”, “Re-Arranged”, de Rage Against the Machine cover “Killing in the Name Of”, “Behind Blue Eyes”, “Counterfeit” en als laatste song van deze lange set “Take a Look Around”. Een top performance waardoor ze voor mij met recht de band van de dag zijn. (Tasmara Reuling)

Volbeat

Vriend zijn van de band en ze dan ook nog een eens moeten beoordelen, dat is een onbegonnen taak. Daarom houd ik het ook kort. Volbeat leerde ik jaren terug kennen tijdens kroegoptredens en showtjes in kleine zaaltjes. De eerste keer dat ik ze zag stonden ze voor minder dan 100 man. Inmiddels spelen ze de grootste zalen en festivals plat, want zo waren ze afgelopen november ook nog in de gigantische Ziggo Dome te zien.
Volbeat  komt om een feestje te maken en slaagt daar keer op keer in. Want ook al roept de halve weide dat Volbeat kut is en nergens op trekt, ook veel van deze figuren zie en hoor ik meebleren.
Met “Doc Holliday” gaat de band van start en tot aan afsluiter “The Mirror and the Ripper” laten ze zien dat ze de headliner positie verdienen.  De setlist bevat naast veel werk van het nieuwe album ook veel oud werk zoals “Sad Man’s Tongue”, een gevarieerde set dus waarin eigenlijk van het nieuwste album alleen “The Sinner is You” als persoonlijk favoriet ontbreekt.  Volbeat laat zien een groot festival af te kunnen sluiten en in het redelijk korte bestaan van de band is dat een prestatie. Hulde aan Poulsen en kompanen! (Huig den Boer)