Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-07-25 15:46:44

Live Reviews :: Graspop Metal Meeting 2014: de zondag

Op zondag 29 juni zijn we alweer aangekomen op de laatste dag van de 2014 editie van Graspop Metal Meeting. Een editie die tot nu toe veel hoogtepunten heeft gehad en die meer dan bevallen heeft. Maar ook de zondag had meer dan genoeg te bieden en gingen Metalkrant reviewers Huig den Boer en Tasmara Reuling ook vandaag weer op pas om verslag te doen van Graspop Metal Meeting!

Review geschreven door Tasmara Reuling en Huig den Boer

De reviews van de vrijdag en de zaterdag zijn hier en hier te vinden!

The Black Dahlia Murder

Waarom The Black Dahlia Murder de zondag, zal voor velen onduidelijk zijn, maar gelukkig zijn er veel vroege vogels en komt meteen half Graspop al op gang. Puik werk, als je een zodanig zware taak hebt. Natuurlijk speelde The Black Dahlia Murder ook een dijk van een set. Volgende keer misschien een idee om de band wat later op de dag in te plannen? (Huig den Boer)

Comback Kid

Harder, harder, nog harder, nog iets harder, Hardst. Comeback Kid kwam Mainstage 2 alvast afbreken. En dit terwijl het nog vroeg was op de zondag. Nu komt het gemist van een extra tent podium pas echt dichtbij, want het mag duidelijk zijn dat Comeback Kid veel beter tot zijn recht komt in een tent. Moe, maar kapot druipen de fans na het optreden af. Comeback Kid kwam, brak de tent af en overwon. (Huig den Boer)

Black Label Society

Wie na Comeback Kid snel naar Black Label Society dacht te rennen komt bedrogen uit.  Tussen de 2 mainstages in staan namelijk hekken in wat het niet bepaalt makkelijk maakt om tussen beide podiums te switchen, zeker bij drukke shows wekt dit soms wat ergernis bij bezoekers op.
Bij Wylde en co. is het goed druk voor mainstage 1 en dat heeft natuurlijk met de staat van verdiensten van de heren te maken. Ook vandaag krijgen we weer een retestrak optreden voorgeschoteld waar de fans de vingers bij af likken. Nummers als “My Dying Time”, “ Destruction Overdrive”, “Suicide Messiah” en “ Stillborn”  komen op Graspop voorbij.  Enig punt van kritiek op dit optreden is ook hier het vroege speeluur. (Huig den Boer)

Suicide Silence

Suicide Silence miste ik helaas bijna doordat er ineens gedoe was over een klapstoel. Zowieso vind ik persoonlijk dat een festival geen festival is, als je je klapstoeltje niet gewoon het terrein op mag nemen, maar dat is persoonlijk. Het is gewoon gedoe om het gedoe maken en dat is erg jammer. Dit is uiteindelijk gelukkig wel goed gekomen, maar daar ging toch bijna Suicide Silence aan ons voorbij.

Hoe dan ook, Suicide Silence zet op Graspop  de toon door een geweldig brute death metal set neer te zetten. Strak, gevuld met goede vocalen en een goede interactie met het publiek. De set bestaat o.a. uit : “Bludgeoned to Death”, “Disengage”, “March to the Black Crown”, “Fuck Everything”  en “You Only Live Once”. Zeker een band om vaker te gaan bezoeken. (Tasmara Reuling)

Rhapsody of Fire

Rhapsody of Fire begint erg mooi bombastisch, met een mooi intro en een goede start van de set met “Rising From Tragic Flames”. Zanger Fabio Lione is goed bij stem en maakt gebruik van een mooie koor backingtrack. De toetsen van Alex Staropoli  zijn qua geluidsafstelling op de voorgrond te vinden, waardoor de gitaren wellicht op sommige momenten wat te zacht staan, maar het klinkt wel erg goed allemaal. Ze hadden eigenlijk op een groter podium moeten staan, mensen staan nu buiten de tent en iedereen tot ongeveer de geluidsman in de tent, krijgt te maken met een super storende soundcheck van de Jupilerstage. Ondanks dit, zingt iedereen wel mee met de bekende nummers en de sfeer is super. Rhapsody covers kunnen natuurlijk niet ontbreken in de set, dus “Land of Immortals”, “Dawn of Victory”, “Unholy Warcry”, “Holy Thunderforce”  en afsluiter “Emerald Sword” worden goed neergezet. Rhapsody of Fire bewijst op Graspop een top band met een top stage presentatie te zijn en de performance van de dag , voor mij, wordt hier gewoon op het 2 na kleinst podium van het festival neergezet. (Tasmara Reuling)

Anthrax

Eén van de Big Four bands mocht op Graspop Metal Meeting ook niet ontbreken; Anthrax! Dit is een band die vroeger geschiedenis heeft geschreven en waarvan je soms zegt: “waren ze maar gestopt”. Een moment later is het juist weer fijn dat Anthrax nog bestaat, want ook vandaag op Graspop gooien ze extreem hoge ogen. Vanaf opener “Worship” word er meteen goed gas gegeven tot aan de afsluiter “Antisocial” . Nummers als “Caught in a Mosh” en “I Am The Law”  gaan er verder ook als koek in. Tot een volgende keer zullen we dus maar zeggen. (Huig den Boer)

Tiamat

Tiamat is up next. De band begint met een mooie rustige song als start van de set; “Divided” en “Brighter than the Sun”. De zang is weer erg mooi en het geluid is goed uitgebalanceerd, op de tweede stem na, die eerst te zacht en daarna weer te hard was. Verder was dit een erg gave set met o.a. “Wings of Heaven”, “Misantropolis”, “Until the Hellhounds Sleep Again” en afsluiter “Gaia”. Er was wel weinig publiek aan het begin doordat Rhapsody of Fire nog bezig was, maar daarna werd het wel merkbaar drukker. Tiamat wist in ieder geval een echt strakke set neer te zetten. (Tasmara Reuling)

Bring Me The Horizon

Ook Bring Me The Horizon klinkt erg lekker en speelt erg strak vandaag. Op het podium staan niet alleen de bandleden, maar ook de DJ, die ze erbij hebben voor de geluidseffecten. Het veld staat goed vol en het publiek gaat goed los op de beats van deze band. Nummers zoals “Shadow Moses”, “The House of Wolves”, “Go to Hell”, “For Heaven's Sake”, “Chelsea Smile” en afsluiter “Sleepwalking”, maken deze succesvolle show compleet. Deze band ga ik zeker vaker bezoeken. (Tasmara Reuling)

Hatebreed

Hatebreed staat vervolgens op het podium. Snoeihard, strak, vet, dat zijn enkele van de woorden die mij te binnen schieten als ik deze Hatebreed set wil omschrijven. Het volle veld gaat uit zijn dak. Frontman Jamey Jasta krijgt het publiek goed mee met nummers zoals “Dead Man Breathing”, “Everyone Bleeds Now”, “In Ashes They Shall Reap”, “The Language”, “As Diehard as They Come”, “Boundless”, “This Is Now” en afsluiter “Destroy Everything”. Hatebreed staat bij mij bekend als een band die altijd kwaliteit neer zet en dat doen ze ook hier weer. Top performance. (Tasmara Reuling)

Paradise Lost

Paradise Lost is voor mij de afsluiter van Graspop Metal Meeting. Wat me meteen opvalt, ten nadelen van de band, is dat de toetsenist op de backingtrack staat. Beetje jammer. Verder spelen ze wel strak. Front man Nick Holmes laat horen dat hij over goede vocalen beschikt, maar de zangeres staat helaas ook alleen op de backingtrack. Het is erg jammer dat ze geen sessiemuzikanten hebben aangetrokken om de, nu uit een bandje komende, muzikanten op te vangen. De set bestaat uit o.a. “The Enemy”, “So Much Is Lost”, “Gothic”, “Erased”, “Tragic Idol”, “One Second”, “Pity the Sadness” en “Say Just Words”. De performance is goed en de band speelt verder strak. Ik ben heel erg benieuwd naar het komende werk van deze band. (Tasmara Reuling)

Soundgarden

De band Soundgarden is op tour en mocht dus ook op Graspop niet ontbreken. Ook bij Soundgarden stond er weer een pak volk voor Mainstage 1 en werd het genieten geblazen met alle hitjes die voorbij kwamen.  Zo kreeg het publiek op Graspop 2014 o.a. “Spoonman”, “Outshined”, “Black Hole Sun”, “The Day I Tried To Live”, “Superunknown”, “Rusty Cage” en “Beyond The Wheel” te horen. (Huig den Boer)

Metal Church

Het festival is bijna ten einde en de moeheid begint toe te slaan. De tijd breekt aan de dat je de speelschema’s inmiddels kwijt bent geraakt en dat je het zonde vind om voor een halve drankmunt een nieuwe te kopen. Gelukkig loop je dan per toeval langs de Metaldome en denk je, verdulleme Metal Church gaat volgens de signalisatie schermen hier zo optreden. Gelukkig zagen meerdere mensen dit en liep de Metal Dome overvol voor het optreden van Metal Church.
Vanaf opener “Ton of Bricks” stijgt de temperatuur in de Metal Dome tot een temperatuur die het nog bijna niet bereikt had, enkel tijdens het optreden een dag eerder van Dark Tranquility. Het éne na het andere nummer werd luidkeels door het aanwezige meegebruld en de haren mochten ook goed los.  Metal Church geeft het, voor mij, beste optreden van de hele dag weg, een mening die bij vele festivalbezoekers uit de mond sprong na afloop van het optreden van Metal Church. Metal Church had met dit ijzersterke optreden moet headlinen! (Huig den Boer)

Rob Zombie

We pikken ook nog een paar klanken mee van Rob Zombie, maar helaas overlapt het grootste deel van zijn set met Metal Church en dan is de keuze snel gemaakt. De shock rocker werkt in ieder geval zijn laatste nummers erg goed af, dus aannemelijk mag het zijn dat dit bij het eerste deel van de set niet anders was. Leuk om nog even een stukje mee te pakken! (Huig den Boer)

Black Sabbath

Black Sabbath mocht de 2014 editie van Graspop aflsuiten en met een middelmatige show in de Ziggo Dome in je achterhoofd, waren de verwachtingen niet echt hoog. Het is maar goed dat ik geen hoge verwachtingen had, want ook vandaag blijkt maar weer dat Ozzy Osbourne lekker van een pensioentje moet gaan genieten. Is het optreden dan beroerd? Nee, dat zeker niet, maar bepaalde nummers hebben gewoon niet meer die uitvoering met die gouden rand eromheen. Vanaf opener “War Pigs” kunnen er conclusies getrokken worden in boven geschreven richting, maar deert dat de diehard fan? Zeker niet en ik moet er bij zeggen dat het nog best een feestje werd voor Mainstage 1.  Tussen alle nummers door is uiteraard ook nog een ellenlange gitaar en drumsolo. Nummers als “Iron Man” sieren de set en traditioneel wordt er afgesloten met “Paranoid”.
Graspop gaat ten einde komen en dat gaat veel te snel. Waarschijnlijk zeker voor de vele dag-bezoekers die op de zondag speciaal voor Black Sabbath zijn gekomen, voor hun raakt denk ik zelfs alleen dit éne bewuste optreden al te snel ten einde. Het optreden vlamt iets meer dan afgelopen november in Ziggo Dome, maar helaas springt de vlam niet in de pan, Volgend jaar weer tijd voor Iron Maiden? (Huig den Boer)

Graspop Metal Meeting beleefde een topeditie, waar misschien de echte grote headliners ontbraken, maar waar de jonge honden konden vlammen. Op wat kleine dingen na was het wederom een top festival! Wel misschien één punt van kritiek,namelijk dat Marquee II toch wel gemist werd. Volgend jaar zal het de 20ste editie van Graspop Metal Meeting zijn, dus dat beloofd nu al in ieder geval een feestje. Het Metalkrant team is in ieder geval alvast zeer benieuwd naar de line-up en we zullen jullie dan ook de komende maanden weer op de hoogte houden. Tot Graspop Metal Meeting 2015!