Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2014-11-09 16:07:24

Live Reviews :: Opeth @ Heineken Music Hall

Dat Opeth een grote schare fans heeft is niks nieuws, maar veel mensen keken toch raar op toen bekend werd dat de Zweedse formatie rond zanger Mikael Äkerfeldt in de Heineken Music Hall zou optreden. Deze zaal is toch wel een heel stuk groter dan bijvoorbeeld de 013 waar de band in het verleden regelmatig heeft opgetreden. Zou dit niet te hoog gegrepen zijn? Terwijl 100 meter verderop Linkin Park de Ziggo Dome uitverkocht heeft, mag Opeth met Alcest  als voorprogramma het tegendeel bewijzen.

Foto’s gemaakt door Jessica Santiago Lopez (Klik op de foto’s voor meer!)

De NS heeft mij mooi op tijd naar station Amsterdam Bijlmer Arena gebracht en als ik aan kom bij de zaal is deze dan ook nog niet open. De rij die staat te wachten is echter verbazingwekkend klein. Als er uiteindelijk rond het tijdstip dat de zaal open gaat zo’n 100 mensen staan is het veel. Dat belooft niet veel goeds. Gelukkig duurt het nog ruim een uur voordat Alcest het podium op komt, dus tijd zat. Het balkon achterin de zaal is sowieso afgesloten, dus dat scheelt alweer een paar honderd (zit)plaatsen. Als de lichten uit gaan is de zaal echter net voor de helft gevuld. Wel overtuigt Alcest alsnog zonder problemen. De band maakt muziek in de vrij nieuwe en onbekende stijl die “Shoegazing” wordt genoemd. Dit is te herkennen aan de zweverige gitaarpartijen en zanglijnen die ook in elkaar over gaan. Dat zorgt voor een bijzondere, duistere maar toch prettige sfeer en de veelal Franstalige teksten dragen hier ook aan bij. Al met al een goede opener voor Opeth.

Inmiddels is het ruim een uur later en de zaal is nu toch eindelijk goed gevuld, maar nog zeker niet uitverkocht. Maakt het wat uit? Nee. Ik heb Opeth door de jaren heen een keer of 6/7 gezien en laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Dit is het beste optreden wat ik van ze meegemaakt heb. De setlist is behoorlijk gevarieerd tussen oud, zeer oud en nieuw werk en elk nummer wordt perfect uitgevoerd.

Overigens valt wel op dat er maar 3 nummers van het nieuwe album ‘Pale Communion’ gespeeld worden, terwijl de tour de naam van dit album draagt. Er wordt regelmatig teruggegrepen naar de oudere albums met de heftige death metal en grunts van weleer. Dit zal ongetwijfeld een verrassing zijn voor mensen die aan de hand van de progressieve rock op ‘Pale Communion’ een kaartje hebben gekocht. Aan de andere kant is die afwisseling nu juist het kenmerk van Opeth. De stem van Mikael is vanavond uitstekend, zowel in de grunts als clean vocals. Ook de kenmerkende humoristische verhalen tussen de nummers ontbreken niet. Zo spot hij iemand in het publiek die aan het smsen is “Are you texting over there? I see you. Mom, they’re great.”. Ook met de technische problemen die Mikael zo nu en dan ondervindt met zijn gitaar, gaat hij uiterst luchtig om. Na ruim 2 uur en “Deliverance” als heerlijke afsluiter, is dit topoptreden ten einde.

Mikael verklaart tijdens het optreden dat hij bang was voor een lege zaal aangezien de Heineken Music Hall een stuk groter is dan waar ze normaal spelen. Gelukkig bewijst Opeth hunzelf en de fans het tegendeel. Juist omdat de HMH zo groot is, maken de rustige stukken in de muziek meer indruk. Mochten er mensen zijn die dit concert hebben overgeslagen door de zaal, schroom de volgende keer niet. Je zal absoluut niet teleurgesteld worden. Snaarstrak gespeeld, uitstekend geluid, goede setlist en een heerlijke sfeer.