Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-06-26 12:29:29

Live Reviews :: Primus @ Live Music Hall Keulen

Op een verkleind podium, qua diepte dan, middels zwarte doeken opgedeeld begint Primus haar set in een volle Live Music Hall in Keulen op zaterdag 20 juni. De band doet een nieuwe tour naar aanleiding van het eind vorig jaar verschenen conceptalbum ‘Primus and the Chocolate Factory With the Fungi Ensemble’ dat een remake is van de musicalsoundtrack Willy Wonka & the Chocolate Factory. Voor fans van het eerste uur was dit een moeilijk te kauwen album waar ze wellicht niet op zaten te wachten. Oprichter Les Claypool weet dit natuurlijk ook en houdt daar rekening mee in de setlist.

Het eerste uur speelt de band in de oeropstelling een typische Primus-set. Qua geluid komt vanavond voornamelijk de plukkende bas naar voren en ligt de zang een beetje naar achter gedrukt. De eerste paar songs waaronder “Moron TV” en “American Life” worden tot waanzinnige jams uitgesponnen. Verder klinken de klassieke nummers zoals “My Name Is Mud” en “The Heckler” retestrak.

Les laat na “American Life” weten dat hij nog nooit zoveel penissen op een muur in de backstage heeft gezien als in de Live Music Hall. Hij nodigt dan ook iedereen uit om na het optreden naar de backstage te komen en uit te zoeken welke tot gitarist Larry Laronde behoort. Het publiek ligt dubbel.

Na een uur volgt er een korte pauze. Wanneer dan het publiek terugkeert, blijkt het podium te zijn uitgebouwd tot een soort van circuspodium met opblaaspaddestoelen en rondmarcherende Oempa Loempa´s. Tijdens het tweede uur wordt dan het laatste album gespeeld met beelden van de film op de achtergrond. De muziek bestaat uit nogal moeilijke nummers met veel pauken, cello en marimba. Veel hoempapa en weinig houvast.

Vervolgens verdwijnt de band weer van het podium om kort erna weer terug te keren als ouderwets trio en met het helaas te korte intro van “Too Many Puppets” waarbij het publiek compleet uit zijn dak gaat. Na “Southbound Pachyderm” is het dan toch gedaan en met een dubbel gevoel verlaten de aanwezigen de zaal.

Win 1x2 tickets voor Napalm Death in het Burgerweeshuis!

Next To None – A Light In The Dark

My Sleeping Karma – Moksha