Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2015-09-28 14:20:46

Live Reviews :: Theater Equation @ Nieuwe Luxor Theater

Ik ben door de jaren heen al op veel plaatsen geweest voor een rock- of metalconcert. Nederland staat vol met zalen en evenemententerreinen waar de gitaren en drumpartijen de ruimte kunnen vullen. Losse concerten zijn vanzelfsprekend bijna altijd 's avonds. Vandaag (zondag 20 september 2015) is anders. Ik ga een metalconcert bezoeken in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. En alsof dat nog niet vreemd genoeg is, vindt dit concert plaats op een zondagmiddag om 15:00. Om het nog meer bijzonder te maken, het concert wordt dit weekend 4 keer uitgevoerd, en alle 4 de shows zijn uitverkocht. Maar vreemd en bijzonder past wel bij deze middag. Dit is namelijk geen normaal concert, dit is Theater Equation.

Theater Equation is eigenlijk amper geen concert te noemen, daarmee doe je de productie tekort. Wat is het dan wel? Het is een rockopera, en niet zomaar één. Misschien doet de naam Theater Equation ergens aan denken en dat kan goed kloppen. Dit is namelijk een show gebaseerd op Ayreon's album ‘The Human Equation’, dat (bijna) tien jaar bestaat. Om dat te vieren heeft Arjan Lucassen in overleg met een groot team besloten dit album live ten gehore te brengen. Oorspronkelijk was het idee een “normaal” concert, maar uiteindelijk werd besloten om dit echt groot aan te pakken. Hoe groot? De productie bestaat uit een 16-koppig jongerenkoor, een 9-koppige band en een 14-tal acterende zangers en zangeressen. Onder die zangers en zangeressen bevinden zich zeker ook niet de minste namen. Ik noem James Labrie (Dream Theater) als hoofdpersoon van het verhaal. Verder zijn onder andere Anneke Van Giersbergen (The Gathering) en Marcela Bovio (Stream of Passion) van de partij. Al deze mensen bevinden zich op een enorm decor met verschillende verdiepingen en een echte auto op de voorgrond.

Waarom een auto? The Human Equation vertelt het verhaal van een man (gespeelt door James Labrie) die in coma raakt na een vreemd auto-ongeluk. Terwijl zijn vriendin en beste vriend aan zijn bed erachter proberen te komen wat er gebeurd is, bevindt de man zich in zijn eigen wereld. In deze comateuze toestand werkt hij aan de hand van herinneringen toe naar het moment van het ongeluk en het ontwaken uit zijn coma. Hierbij wordt hij ondersteunt door verschillende emoties, die allen worden vertolkt door een zanger of zangeres. Elk nummer beschrijft 1 van de 20 dagen die het verhaal duurt.

Dit alles zorgt voor een enorm spektakel. De muziek bestaat uit symfonische composities van de bovenste plank met bombastische uitbraken afgewisseld met gevoelige rustige stukken. Ook vrolijke folk stukken ontbreken niet. De uitvoering hiervan wordt werkelijk perfect uitgevoerd door de band met niks anders dan rasmuzikanten. De band bestaat uit 2 gitaristen, een bassist, een drummer, 2 toetsenisten, een celliste, een violist en een fluitist. Met name die laatste maakt veel indruk door het veelvoud aan instrumenten die beheerst worden, inclusief didgeridoo. Elke vocalist heeft een uitstekende stem en wordt regelmatig ondersteunt door het indrukwekkende koor. Dit koor zorgt met a capella gezongen stukken tussendoor bovendien voor betoverende rustmomenten die voor menige tranen en armen vol kippenvel zorgen bij het publiek.

Voor degenen die benieuwd zijn, op het eind ontwaakt de man inderdaad uit zijn coma. Een “happy end” is het echter niet. Maar dat maakt verder ook niet uit. Het gaat om de uitvoering. En die is werkelijk verbluffend. De gordijnen sluiten dan ook onder een zeer luid applaus. Niet veel later gaan de gordijnen weer open en klinkt het applaus nog veel luider. Dit omdat Arjan Lucassen zelf zijn gezicht laat zien, iets wat hij zelden doet. Hoewel de man werkelijk een muzikaal genie is, heeft hij wel last van plankenkoorts. Maar zolang hij dit soort parels af blijft leveren, kunnen we daar niet rouwig om zijn. Waar we wel rouwig om moeten zijn, is dat Theater Equation hoogstwaarschijnlijk slechts een eenmalige uitvoering geweest is.

Dit was één van die concerten waar je bij had moeten zijn en waren jaren later nog over nagepraat wordt. Veel mensen realiseerden zich dat ook, want in de foyer hoor ik naast Nederlands ook Duits, Engels en zelfs Spaans. Ik heb in de zaal ook een aantal camera's gespot, dus wie weet kunnen de liefhebbers deze avond thuis opnieuw of alsnog beleven. Mocht er een DVD komen, dan is dat een absolute must-have. Ik zal deze middag in ieder geval niet snel vergeten.