Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-03-07 14:53:37

Live Reviews :: Rival Sons @ Melkweg

In juni 2016 stonden ze nog in de Melkweg, maar dat staat de rockers van Rival Sons niet in de weg om op vrijdagavond 24 februari terug te keren naar Amsterdam om voor een uitverkochte The Max te spelen. Het belooft een bijzondere avond te worden, met een programma dat anders dan anders is.

DJ Howie Pyro opent de show met platen uit zijn collectie van onder andere jaren ‘50 en ‘60 rock ’n roll, begeleid door video beelden uit hetzelfde tijdperk. De zaal is dan nog vrij leeg en het publiek druppelt langzaam binnen. Na zijn set komt Rival Sons zanger Jay Buchanan op om tekst en uitleg te geven over het concept achter hun ‘Theatro Fiasco Touré’. Hij vertelt dat ze het eens anders wilden doen en een show wilden samenstellen waar ze zelf graag naar zouden kijken. Zo zijn ze gekomen op DJ Howie Pyro “omdat zijn platen collectie cooler is dan de jouwe” en Derrick C. Brown, een bekroonde poëet. Een bijzonder programma dus.

Na deze uitleg betreed Derrick Brown het podium en leest voor uit zijn dichtbundels. De zaal is dan voor ongeveer de helft gevuld en het publiek lijkt in eerste instantie een beetje onwennig. Brown weet echter de meerderheid van het publiek geboeid te houden met zijn show, want dat maakt hij er wel van. Hij maakt gebruik van muziek en humor bij het voorlezen van zijn werk en laat zo zien dat ook een dichter een rockpubliek kan opwarmen voor de hoofdact.

Na een korte change over, onder het genot van een tweede set van DJ Howie Pyro, is het dan zo ver en betreden de rockers van Rival Sons het podium. Ze openen hun set met “Hollow Bones Pt. 1” en zetten vanaf de eerste noot een strakke performance neer. De energie is hoog, zowel op het podium als in de zaal. Echter wanneer ze “Electric Man” hebben gespeeld, geeft Buchanan aan het zwaar te hebben en slecht bij stem te zijn wegens ziekte. Hij vraagt het publiek om begrip, wat hij ook zeker krijgt.

De rockers uit Californië gaan verder met hun show en het wordt steeds duidelijker dat Buchanan het moeilijk heeft. Hij geeft echter niet op, tot grote vreugde van het publiek. Even lijkt het erop dat ze de show toch gaan stoppen, wanneer alle muzikanten de koppen bij elkaar steken voor overleg. Dan verrast de band het publiek door “Torture” in te zetten, maar op een manier die ze nooit eerder hebben laten horen.

Het geluid is ontzettend goed en als de vocalist zijn stemproblemen niet had aangekondigd, zou dit niet opgevallen zijn, al is de struggle duidelijk zichtbaar en lopen ook de emoties hoog op bij Buchanan. Hij trekt zich nu en dan terug tijdens instrumentale stukken in nummers als “Hollow Bones Pt. 2” en kijkt dan verslagen voor zich uit. Zijn doorzettingsvermogen wordt echter geprezen door het publiek, die hem maar al te graag uit de brand helpt door luidkeels mee te zingen. Het is dus een onvergetelijke avond geworden, om meerdere bijzondere redenen.

Bush @ 013 Tilburg