Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-03-14 10:51:43

Live Reviews :: Lower Than Atlantis & Young Guns @ Patronaat

Vandaag, vrijdag 3 maart, een hele lekkere show in Haarlem, een duoshow van Lower Than Atlantis en Young Guns! We hebben er zin in!

Review geschreven door Eva Bakker

De rij voor Patronaat doet niet verklappen dat het optreden in de kleine zaal wordt gespeeld, maar toch is dat zo. De zaal loopt snel vol en het lijkt alsof deze zaal toch nét iets te klein is voor de bands die komen optreden.

Lower Than Atlantis is als eerste aan de beurt en aan het publiek te zien is het duidelijk dat dit een duoshow is en absoluut geen voorprogramma. De nummers worden in koor meegezongen en de sfeer is top. Lower Than Atlantis is dan ook geen onbekende in de rockscene, ze bestaan al sinds 2007 en hebben in de loop der jaren heel wat veranderd, van platenmaatschappij tot hun hele sound. Met de sound die ze nu hebben (poppy, makkelijk te kauwen rock met een suikerrandje) lijken ze helemaal terug van weggeweest en dat is ook zeker te zien aan de energie die het podium af dendert.

De band speelt strakke, makkelijke muziek maar toch hebben ze een geheel eigen geluid. Een speciale shout-out naar de drummer mag ook niet ontbreken, want dit is één van de beste drummers die we de afgelopen tijd hebben gezien en gehoord. Met nummers als “Dumb”, “Ain’t No Friend” en het meest recente “Had Enough” spelen ze met gemak de zaal plat met hun aanstekelijke positieve attitude. Leuke band, willen we meer van zien!

Nadat Lower Than Atlantis met luid gejoel en applaus het podium verlaat, is het tijd voor Young Guns

Young Guns is ook een aardige tijd weggeweest uit Nederland, het heeft jaren geduurd voor ze in december als voorprogramma mee kwamen met Billy Talent in de Melkweg. De show toen viel erg tegen, zeker in contrast met de shows die Young Guns altijd gaf - vol energie, strakke riffs en cleane (samen)zang. Daar kwam in de Melkweg niet veel van terecht, maar gelukkig is de band nu alweer terug voor de herkansing. Dit keer dus in de kleine zaal van Patronaat, als afsluiter van de avond. Het optreden begint al gelijk goed knallend en het is duidelijk dat de band zich een stuk vrijer en lekkerder voelt dan in de Melkweg vorig jaar. Dit is wat we gewend zijn van Young Guns! Het is voor ondergetekende wellicht een beetje een klap in het gezicht omdat ik lang niet alle nummers ken, maar het overwegend (veel) jongere publiek heeft hier geen enkele boodschap aan en zingt alles mee.

Young Guns speelt dan ook voornamelijk nummers van de twee meest recente albums, ‘Echoes’ en ‘Ones and Zeros’. Er komen ook wel wat nummers voorbij van ‘Bones’ en ‘All Our Kings are Dead’, maar het zijn er niet veel en het komt ook een beetje over alsof Young Guns die nummers “verplicht” speelt. Jammer, want het zijn sterke nummers die de band hebben gebracht waar ze zijn. Al is het natuurlijk ook logisch dat je het liefst je nieuwste werk speelt. En in een show van een uurtje kan nu eenmaal niet alles aan bod komen. Desalniettemin een super leuke, strakke en rockende show van Young Guns

Wij hopen in elk geval dat de band snel weer terugkomt en dan een flinke set van anderhalf uur speelt. Met recente pareltjes, maar hopelijk nét iets meer nostalgie. Young Guns krijgt van ons in de herkansing een dikke 8.

Blodwen - Winter Falls

The Murder Of My Sweet- Echoes Of The Aftermath

Danko Jones @ 013