Geschreven door Jessica Santiago Lopez op 2017-03-28 16:48:19

Live Reviews :: Ill Niño @ Volt

Met grunge nog vers in het geheugen en de mainstream groei van hip-hop; moe van de vastgeroeste sound van oldschool metal en op zoek naar een creatieve alternatieve sound, ontstond tijdens de jaren 90 een generatie alternatieve metal die omarmt werd door velen oudere en jongere rockers en door de meer conservatieve headbanger werd verafschuwd.
Onder de noemer nu-metal werd alle nieuwe zwaardere muziek aan waarbij niet werd vastgehouden aan de voorgeschreven formule van metal zoals we die kende weggeschreven.
In 2001 was daar een jonge band die de populaire mix van metal en grunge nam en hier een pittige Latijns Amerikaanse salsa overheen strooide. Het duurde niet langvoor Ill Niño opgemerkt zou worden door het destijds populaire label Roadrunner Records en het debuutalbum ‘Revolution/Revolución’ ze mainstream succes zou brengen.

15 jaar verder is nu-metal niet langer te horen op de radio en zijn de Korn, Slipknot en System of a Down shirts schaars in de wandelgangen van de middelbare school. Hoewel eerder genoemde namen nog altijd grote concertzalen uit weten te verkopen is dat bij de meeste bands uit die tijd niet langer het geval.
Ook Ill Niño moet het tegenwoordig met de kleinere zalen doen. Dat weerhoud de zes heren er echter niet van om om de zoveel jaar een nieuwe, tot nu toe nog altijd aardige, plaat te produceren en stevig door te touren. Vanavond, zondag 19 maart,  brengt één zo’n tour de band naar poppodium Volt in Sittard. Nu niet om een nieuw album te promoten. Momenteel tourt Ill Niño door Europa om het 15-jarige (inmiddels 16-jarige) bestaan van debuutplaat ‘Revolution/Revolución’ te vieren.
Voor ze deze plaat integraal voor ons ten gehore zullen brengen worden we opgewarmd door een tweetal bands waar Ill Niño eerder al het podium mee gedeeld heeft.

XtortYa kwam al eerder met Ill Niño mee tijdens hun tour in 2014. De Australische band beviel kennelijk goed want ook zijn ze vanavond van de partij.
De Australiërs komen niet onaardig op gang, maar weten ook niet de hele zaal voor zich te winnen. De rap / rock band speelt zeker niet slecht. Muzikaal is het allemaal dik in orde, maar de raps klinken wat gedateerd en hier en daar zelfs overbodig. Naarmate de set vordert komen zowel de band als het publiek beter op gang en krijgt het Nederlandse publiek een aardig voorproefje  van het album ‘Xtortya’ wat op 31-03 van dit jaar uit zal komen.

Ook Ektomorf is geen onbekende bij fans van Ill Niño. De Hongaarse Trash/Groove Metal band tourde in 2013 mee met Ill Niño tijdens hun ‘Dead New World’ tour. In Nederland waren de heren toen onder andere in de Eindhovense Effenaar te zien.
Net als destijds weet Ektomorf ook vanavond weer een sterke indruk achter te laten. Als een jonge Max Cavalera leidt frontman Zoltán zijn band en het enthousiaste publiek door een set bestaande uit een mix van stevige trash en groove metal. De eerste pit van de avond ontstaat al snel en Ektomorf weet deze niet alleen aan te houden, maar ook nog voor de eerste circle pit te zorgen. Zeker niet onverdiend. De set van Ektomorf gaat hard en klinkt geweldig.
Als trash en / of groove jouw ding is en je bands als Soulfly en Sepultura kan waarderen is Ektomorf een vette aanrader. Letten de grotere festivals als Graspop ook even op?

De set van Ill Niño vanavond mag geen verrassing meer zijn. De band speelt in een uitverkocht Volt hun debuutalbum ‘Revolution Revolución’ integraal. Met dit album wist Ill Niño zich in de vroege jaren 2000 razendsnel op de kaart te zetten. Het was de toevoeging van Latijns Amerikaanse elementen aan de heavy sound van de band die ervoor zorgde dat ze opvielen tussen het gros van de destijds razend populaire nu metalstroming. Omdat ‘Revolution Revolución’ inmiddels meer als 15 jaar oud is krijgt het Europese publiek deze speciale set voor hun kiezen. Een unieke kans om, naast de hits, ook de minder of zelfs helemaal niet eerder gespeelde nummers live te kunnen aanhoren.
De setlist kent elke diehard fan dus al uit hun hoofd en ook voor de die-iets-minder-hard fans zal bekend zijn wat ze gaan horen. De vraag bij Ill Niño, en dan vooral bij zanger Cristian Machado, is dan vooral hoe. Want we hebben de frontman eerder steengoed, maar ook ladderzat op de Nederlandse podia gezien.

Bij aftrap krijgen we een Ill Niño te zien zoals het hoort. Rauw, agressief en retestrak. De band speelt veel van de nummers van vanavond al jaren, maar de uitvoering van vanavond heeft diezelfde edge als te horen is op de studio-opnamen van 16 jaar geleden. Hoewel de vocals van Cristian wat slecht in de mix liggen en net wat te hard klinken ten opzichte van de rest komen nummers als “God Save Us”, “Unreal” en “Rumba” goed over en worden ook bij het publiek met een hoop enthousiasme ontvangen. Dit enthousiasme heeft een duidelijke wisselwerking op de band die op hun beurt weer laten zien en horen blij te zijn met de reactie uit de uitverkochte zaal.
Professionaliteit straalt er bij Ill Niño vanaf. Vooral bassist Laz Pina is geweldig om aan het werk te zien wanneer hij met zichtbaar plezier en ogenschijnlijk gemak zijn partijen ten gehore brengt om dan ook regelmatig nog eens contact met de fans op te zoeken.

Tegen het einde van de reguliere set lijkt ook de bodem van de wijnfles die Cristian gedurende het optreden soldaat maakt in zicht en dat resulteert in herhaaldelijke liefdesverklaringen voor Nederland, Sittard en wiet. Er worden zoveel veren in de reet van het publiek gestoken dat het wat ongemakkelijk aan begint te voelen. Wat dan wel weer gezegd moet worden is dat de wat beschonken staat van de frontman totaal geen negatieve invloed op de uitvoering van de nummers heeft en het gehele debuutalbum dan ook de live presentatie krijgt dat het verdiend.

Na slotnummers “Revolution/Revolución” en “With You” verlaat de band het podium. Het optreden heeft een krappe 50 minuten geduurd en het uur wordt volgemaakt met een toegift bestaande uit de hits “Te Amo...I Hate You”, “How Can I Live” en “This is War”. Kort maar krachtig is dan ook een goede beschrijving van het optreden dat Ill Niño vanavond in Volt geeft, waarbij de band laat horen hun oudste werk nog met kracht te kunnen brengen. Een sterke viering van 15 jaar ‘Revolution/Revolución’.

Blodwen - Winter Falls

The Murder Of My Sweet- Echoes Of The Aftermath

Conan @ Underground in Keulen